Biały protest specjalistów od SEO

Pamiętacie scenę pojedynku z westernów, w której „dobry” i „zły” stoją naprzeciwko siebie chwilę przed wystrzałem? Zanim sięgną po broń i okaże się, który zwyciężył, widz ma chwilę, by samemu ocenić sytuację. „Zły” wydaje się sprytniejszy i szybszy, ale za „dobrym” idzie spokój, precyzja i doświadczenie. W pozycjonowaniu jest podobnie.

W sieci nie brak praktykujących tzw. BLACK HAT SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych z wykorzystaniem technik zakazanych przez Google. Ich działania kuszą szybkimi efektami, czyli osiągnięciem wyższej pozycji w wyszukiwarce. To droga na skróty, ale zarazem… donikąd. Wykrycie nieczystych taktyk przez dociekliwe roboty Google grozi bowiem nałożeniem filtra na tak pozycjonowaną stronę www, a nawet wykluczeniem jej z indeksu.

Postępując zgodnie z wytycznymi Google, czyli stosując tzw. WHITE HAT SEO, nie osiąga się tak spektakularnych rezultatów od razu, ale to jedyny słuszny kierunek do trwałych efektów pozycjonowania. Co ważne, po tzw. biały dekalog sięgnąć powinniśmy zanim poprosimy o pomoc profesjonalnych pozycjonerów, którzy wezmą pod lupę naszą stronę www.

10 PRZYKAZAŃ WHITE HAT SEO:


1. Zarezerwuj miejsce na treści

O pozycjonowaniu strony www tak naprawdę należałoby pomyśleć jeszcze zanim ją stworzymy. Choć modne stały się witryny typu one page, eksperci od SEO potwierdzą, że nie jest to najtrafniejszy wybór. Dlaczego? Strony bez zakładek i podstron trudniej pozycjonować – choćby z powodu mniejszych możliwości manewrowania treściami. Bywa, że strony takie prezentują się świetnie, a mimo to są rzadziej odwiedzane przez internautów niż inne z branży, mniej atrakcyjne wizualnie. Powód: niewielu odnotowało ich istnienie, bo nie są widoczne w Google. Dlatego miejsce na umieszczenie tekstów warto wygospodarować nie tylko na stronie głównej witryny, ale również na podstronach witryny.

2.Udowodnij, że jesteś ekspertem

Treści to nie tylko forma zapełniania witryny, ale też płaszczyzna, na której można w pełnej krasie pokazać profesjonalizm firmy. Najłatwiej to zrobić, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. Specjalizujesz się w swojej dziedzinie? Jesteś pasjonatem? Masz pod ręką fachowców, którzy współtworzą Twoją markę? Wykorzystaj swoje atuty i spraw, by użytkownicy sieci uznali Twoją stronę za użyteczną. Jeśli Ci się to uda, jesteś wygrany! W wirtualnym świecie, zupełnie jak w codziennym życiu, poczta pantoflowa jest najlepszą drogą rekomendacji. A przecież ilość wejść na stronę pomaga w pozycjonowaniu. Zatroszcz się zatem o wartościowe teksty i serwuj je odbiorcom swojej witryny regularnie. Nie masz na to pomysłu?  Zleć stworzenie treści doświadczonemu copywriterowi, który będzie wiedział jak w interesujący sposób przedstawić Twoją branżę.

3. Pomóż znaleźć odpowiedź

Zanim strona www wypełni się treściami, trzeba przemyśleć o czym będą teksty. Tutaj warto trochę odbiec od schematu pisania o pozytywach i wziąć pod uwagę także kwestie, które budzą najwięcej niejasności w Twojej branży, nawet te kontrowersyjne. Dlaczego? Ponieważ odpowiadając na pytania, które internauci wpisują w wyszukiwarkę, ściągasz odbiorców na swoją stronę, a tym samym pomagasz jej się pozycjonować. Wbrew pozorom, nawet nawiązanie do trudności związanych z Twoimi produktami/usługami może Ci pomóc. Dlatego rozwiewaj wątpliwości i doradzaj, oczywiście wypowiadając się zawsze z pozycji specjalisty. To zabieg wskazany także wizerunkowo!

4. Wyselekcjonuj frazy

Poza pytaniami, internauci poszukujący firm takich jak Twoja, wpisują w wyszukiwarkę wiele różnych fraz – dłuższych, krótszych, mniej lub bardziej szczegółowych. Trudno dopasować frazy do pozycjonowania, bo każdy użytkownik ma inny ciąg skojarzeniowy i jest na innym etapie poszukiwań. Można jednak pomóc sobie narzędziami, które podpowiadają, na które słowa kluczowe powinniśmy postawić. Podstawowym elementem przygotowania witryny pod pozycjonowanie jest też umiejętne nasycenie tekstów słowami kluczowymi. Ważne, by budując treści, starać się konstruować zdania w sposób naturalny, nie rażący sztucznością.

5. Przeanalizuj metatagi

Wiemy już o czym i w jaki sposób pisać. Co jeszcze jest ważne, by roboty Google uznały naszą stronę za atrakcyjną? Wpisanie się w pewne parametry – między innymi z tytułem i opisem. Wskazane jest, by tzw. „meta title”, umieszczany w tej samej wersji w kodzie każdej podstrony, składał się maksymalnie z 60 znaków. Tytuł ten powinien być konkretną informacją o Twojej firmie – przyciągającą uwagę, zachęcającą odbiorcę do kliknięcia. Dobrze przemyślaną, z prostej przyczyny – treść ta pokazuje się w wynikach wyszukiwania jako pierwsza widoczna linijka. Każda z podstron witryny powinna mieć w kodzie również „meta description” czyli opis, już nie uniwersalny, bo mówiący o konkretnej podstronie z osobna i długi na 160 znaków, ale nie więcej. Dopasowanie tekstów na stronie do tych parametrów ułatwi pracę robotom Google, a nam zagwarantuje wyświetlanie odpowiednich fragmentów treści.

6. Sformatuj treści

Ostatni ważny punkt dotyczący tekstu to odpowiednie sformatowanie go. Nie chodzi tu tylko o kwestie wizualne, ale też właśnie przygotowanie pod pozycjonowanie. Dobór i właściwe rozmieszczenie tytułów, podtytułów czy akapitów decyduje nie tylko o tym jak naszą witrynę odczytają roboty Google, ale też o tym, jak chętnie sięgną po lekturę naszych tekstów internauci. Uwzględniając jedno i drugie, już na etapie pisania, powinniśmy zwrócić uwagę na przejrzysty podział treści.

7. Limituj grafiki i animacje

Obrazki, zdjęcia, infografiki, animacje – kojarzą się jednoznacznie – z czymś ciekawym, uatrakcyjniającym witrynę, przykuwającym uwagę. Z pewnością tak jest. Jednak elementy te niekoniecznie są dobre dla pozycjonowania. Dlaczego? Wielu z nich roboty Google w ogóle widzą, a więc nie mają szansę ich zaindeksować w wyszukiwarce. Mowa tu zwłaszcza o plikach typu SWF(Flash). Najgorsze co możesz zrobić to przygotować całą witrynę w ten sposób. Także teksty umieszczane na zdjęciach często w ogóle nie są widziane przez Google. Oczywiście można się posługiwać takimi plikami, ale ważne, by nie przesadzać z ich ilością.

8. Linkuj zewnętrznie

Linkowanie jest ważne i potrzebne, ale trzeba to robić umiejętnie. Istotą sprawy jest dywersyfikacja linków poprzez pozyskiwanie ich różnorodnie. Czym się kierować, wybierając miejsca ich dodawania? Przede wszystkim użytecznością tego działania dla internautów. Linki umieszczaj tylko tam, gdzie faktycznie pasują, w miejscach, gdzie znajdą je odbiorcy głodni właśnie tej tematyki. Takie praktyki są bezpieczne i zgodne z zasadami Google. W tym celu możesz wykorzystywać media społecznościowe, grupy, fora, inne witryny. Dbaj o to, by były powiązane z tym, czym się zajmujesz. Link z ustalonym tekstem (anchor), powinien być przemyślany i dopasowany. Ważne – nigdy nie korzystaj z systemów wymiany linków, w ten sposób możesz swojej witrynie tylko zaszkodzić!

9. Linkuj wewnętrznie

Także linkowanie wewnętrzne na stronie www dla pozycjonowania nie jest bez znaczenia. Aby roboty Google poprawnie zaindeksowały Twoją stronę, do każdej podstrony musi prowadzić jakiś link. Powinny być one umieszczane hierarchicznie, czyli ze strony głównej linkujemy do kategorii, z kategorii do podkategorii, a dopiero z nich np. do konkretnych produktów. Należy pamiętać, że linki powinny być przyjazne, czyli takie, które swoją nazwą wskazują zawartość docelowej podstrony.

10. Kontroluj witrynę

Nie tylko przygotowanie witryny, ale też jej bieżący stan jest bardzo ważny dla pozycjonowania i indeksowania w Google. Sprawdzaj więc czy zabezpieczenia chronią jak należy, a na stronie nie pokazują się wirusy czy działania hakerskie. Problemy tego typu zauważyć pomoże narzędzie Google Search Console. Pomocne może być też Google Analytics, dzięki któremu dowiemy się czy ruch na stronie jest naturalny i skąd pochodzi. Monitorując sytuację, zapobiegniesz nieoczekiwanym trudnościom.

 

Comments

comments