Zarejestrowanie domeny internetowej wydaje się drobiazgiem, lecz są to tylko pozory. W rzeczywistości nazwa domeny odgrywa kluczową rolę zarówno w zakresie pozycjonowania, jak i aspektów marketingowych. Jak wybrać dobry adres strony www?
Prostota kluczem do sukcesu
Nazwa strony internetowej musi być łatwa do zapamiętania, odczytania, zapisania, wymówienia. Prosta i krótka nazwa lepiej spełni swoje zadanie niż inna konstrukcja, tym bardziej jeśli pojawią się w niej polskie znaki, myślniki lub cyfry. Warto pamiętać, że wraz z rozwojem biznesu adres strony może się pojawić na plakatach, wizytówkach, ulotkach, banerach, w reklamach telewizyjnych i radiowych, w katalogach i w wielu innych miejscach. Trzeba więc myśleć o przyszłości firmy, nawet jeśli teraz stawiamy pierwsze kroki w biznesie we własnym garażu. Domeny nie powinniśmy się wstydzić na żadnym etapie prowadzenia działalności. Dobrze jest też pomyśleć o nazwie, która sprawdzi się również za granicą, szczególnie jeśli mamy aspiracje do opanowania rynku międzynarodowego. Domena musi być przystępna również dla obcokrajowców, a do tego nie może w innych językach mieć negatywnego znaczenia.
Słowa kluczowe, nazwa firmy, branża..
Wybierając nazwę domeny można umieścić w niej po prostu nazwę firmy. Jest to dobra strategia jeśli chcemy budować silną markę, a także jeśli już jesteśmy znani w świecie offline. Nazwę marki trudniej wypromować, ale jak już się to uda, to klienci z łatwością będą trafiać na naszą stronę.
Innym rozwiązaniem jest zastosowanie słowa kluczowego, które najlepiej opisuje nasz asortyment lub rodzaj świadczonych usług. Przykładowo nadając domenie nazwę pierogi.pl nikt nie będzie miał wątpliwości, że strona dotyczy pierogarni, z kolei podreczniki.pl to odpowiednia domena dla księgarni specjalizującej się w sprzedaży podręczników szkolnych lub sklepu z używanymi podręcznikami. Tego typu domeny ułatwiają pozycjonowanie, a klient dokładnie wie czego może się spodziewać na tego typu stronie. Aby ułatwić użytkownikom rozpoznanie naszej firmy możemy też skorzystać z rozszerzeń takich jak .edu.pl dla firm związanych z edukacją, .art.pl dla stron związanych ze sztuką, .biz.pl dla stron o tematyce biznesowej itd.
Domena nowa vs. używana
Nie każdy wie, że można kupić domeny nowe i używane. Domeny nowe nie mają za sobą żadnej historii i dlatego często jest to doskonały wybór. Niejednokrotnie jednak opłaca się kupić domenę, która ma już za sobą pewną historię. Dzięki temu można zyskać stronę o dobrej renomie, wysokiej pozycji w rankingach i z pewną ilością ruchu na stronie. Ważne jest jednak dokładne sprawdzenie historii wygasłej domeny, jej potencjału, a także tego czy adres funkcjonował w tej samej branży co nasza firma.
Rozszerzenia
Zanim zarejestrujemy nazwę domeny warto pochylić się nad jej rozszerzeniami. W zależności od tego czy strona ma charakter lokalny, ogólnokrajowy czy globalny, a także od tematyki strony, można skorzystać z najlepiej dopasowanego rozszerzenia. W dodatku wybór może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie.
Patrz w przyszłość
Traktuj domenę jako jeden z najważniejszych elementów wizerunku Twojej marki. Pamiętaj, że wybór odpowiedniej domeny to inwestycja w firmę. Nie śpiesz się i przemyśl swoją decyzję, bo dobra domena będzie towarzyszyła Twojej firmie przez lata i będzie jej wizytówką.