Czym są subdomeny?

Na pewno miałeś do czynienia z subdomenami, choć nie zdawałeś sobie z tego sprawy. Czym zatem są subdomeny? To adresy internetowe tworzone w ramach istniejącej już domeny głównej. Nazwa subdomeny pojawia się przed główną nazwą domeny i jest od niej oddzielona kropką.

Przykładowo wp.pl to adres domeny głównej, ale już sportowefakty.wp.pl to właśnie subdomena. Z kolei interia.pl posiada takie subdomeny jak sport.interia.pl, biznes.interia.pl, motoryzacja.interia.pl i inne. Takie subdomeny działają jak odrębne adresy i kierują użytkowników internetu na inną stronę niż strona główna. W praktyce oznacza to, że będąc abonentem określonej domeny można w oparciu o nią tworzyć kolejne adresy prowadzące do różnych stron www. Warunkiem jest tworzenie unikalnych adresów, jednak samo ich tworzenie jest niezwykle łatwe. Ogranicza nas jedynie liczba znaków. Warto wiedzieć, że system DNS pozwala maksymalnie na utworzenie 127 poziomów zagnieżdżenia, w tym 63 znaki na etykietę jednego poziomu z ograniczeniem długości całego adresu aż do 255 znaków. Zatem nie trzeba się martwić o przekroczenie dozwolonej ilości. Pozostaje jednak pytanie po co tworzyć subdomeny i do czego można ich użyć?

Wystarczy spojrzeć na portal gazeta.pl. Funkcjonujące w ramach tego portalu serwisy tematyczne posiadają własne subdomeny takie jak kultura.gazeta.pl, wiadomości.gazeta.pl, podroze.gazeta.pl, pogoda.gazeta.pl i wiele innych. Zatem pozwalają one na wydzielenie części serwisu o określonej tematyce, która nie jest w pełni związana z ogólną tematyką strony głównej. To jednak nie jedyne zastosowanie subdomen.

Dobrym pomysłem jest utworzenie subdomen dla odrębnych wersji językowych. Tak właśnie wygląda podział w witrynie wikipedia.org, która funkcjonuje w ramach takich subdomen jak pl.wikipedia.org, de.wikipedia.org, ru.wikipedia.org, fr.wikipedia.org etc.

Na tej samej zasadzie możemy podzielić strony dla poszczególnych lokalizacji. Dokładnie tak funkcjonują na przykład adresy poszczególnych sądów okręgowych. Mamy zatem lodz.so.gov.pl, gdansk.so.gov.pl, szczecin.so.gov.pl, krakow.so.gov.pl itd. To dobre rozwiązanie na przykład dla firm, posiadających oddziały w różnych miastach.

Subdomena pozwala też oddzielić od podstawowej działalności sekcję blogową. I tak na przykład sklep sportowy decathlon.pl wydzielił blog, pod adresem blog.decathlon.pl, z kolei drogeria internetowa kosmeline.pl utworzyła blog pod adresem blog.kosmeline.pl. Na tej samej zasadzie można wydzielić sklep od strony głównej firmy. Tak właśnie zrobił producent sprzętu AGD Electrolux, w przypadku którego główna strona electrolux.pl jest swoistą wizytówką firmy, natomiast osoby, które chcą dokonać zakupu na stronie producenta są kierowane na subdomenę sklepu internetowego shop.electrolux.pl.

Zaletą tworzenia subdomen jest możliwość wyodrębnienia osobnych adresów dla poszczególnych aspektów działalności. W dodatku ich tworzenie jest bezpłatne, a jedyna opłata dotyczy domeny głównej, w ramach której można tworzyć nieograniczone ilości subdomen. Warto też wiedzieć, że strony działające w ramach subdomen są przez wyszukiwarki internetowe traktowane jak odrębne strony, zatem nie mają one wzajemnie wpływu na osiąganą pozycję w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony w przypadku złamania regulaminu Google w ramach subdomeny, domena główna nie poniesie konsekwencji.

Comments

comments