Jak wybrać nazwę dla domeny?

Wybór nazwy domeny tylko pozornie jest łatwym zadaniem. Ma ona w sobie dużą moc, dlatego warto wiedzieć na co zwracać uwagę, by maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Nazwa firmy – tak czy nie?

Dla wielu osób naturalnym wydaje się wykorzystanie nazwy firmy jako nazwy domeny. Czy to dobry wybór? Niekoniecznie. Jeśli nazwa przedsiębiorstwa jest długa, mało atrakcyjna, a przy tym mało znana, to nie warto się upierać przy takim rozwiązaniu. Przykładowo adres idsolutions.pl zastosowany przez przedsiębiorstwo Idsolutions z Miłoszyc nie powiedziałby nikomu, czym owa firma się zajmuje, ale już zastosowana przez nie nazwa e-sklepu straganzdrowia.pl świadczy wyraźnie, że znajdziemy w nim zdrową żywność. Z kolei shoko.pl w przypadku spółki Shoko z Rzeszowa byłoby co najmniej zagadkowe, z kolei użyta przez nią nazwa sklepu drogeria.pl nie pozostawia złudzeń co do charakteru działalności. Dlatego w wielu przypadkach lepszą alternatywą dla nazwy firmy są dobrze dopasowane słowa kluczowe. Oczywiście są sytuacje, gdy można zastosować nazwę firmy w adresie strony, ale jest to rozwiązanie optymalne dla znanych firm lub takich, których nazwa jasno wskazuje na zakres prowadzonej działalności.

domena

Lokalizacja w nazwie domeny

Poza wykorzystaniem słów kluczowych charakteryzujących profil działalności strzałem w dziesiątkę może być zawarcie w nazwie lokalizacji. Oczywiście jest to opcja dla firm o zasięgu lokalnym. Przykładowe adresy, które korzystają z tego rozwiązania to chociażby warsawbarbershop.pl, taximercedes.bydgoszcz.pl, fotografwroclaw.net, torun.salekonferencyjne.pl i wiele innych.

Nazwa łatwa do zapamiętania

Adres strony internetowej pojawia się na materiałach reklamowych, w mediach społecznościowych, w wyszukiwarkach itd. Niejednokrotnie klienci wpisują adres interesującej ich strony z pamięci lub dzielą się nim ze znajomymi. Dlatego nazwa domeny powinna być chwytliwa, łatwa do zapamiętania, a przy tym łatwa do zapisania. W miarę możliwości powinna być też jak najkrótsza. Wprowadzanie wielu znaków, szczególnie na urządzeniach mobilnych, jest kłopotliwe. Przy wyborze domeny można wzorować się na takich domenach jak pyszne.pl, furgonetka.pl, dobrerowery.pl, studiotanca.eu.

Wybierając łatwą do zapamiętania nazwę domeny najlepiej zrezygnować z wykorzystania liczb, chyba, że jest to absolutnie konieczne. Dlaczego? Po pierwsze bardzo prawdopodobne jest, że klienci zapomną odpowiednie cyfry lub pomieszają ich kolejność. Dlatego adresy internetowe takie jak hotel1231.pl są dość ryzykownym wyborem. Po drugie odbiorcy, znający domenę ze słuchu, mogą być zdezorientowani i nie wiedzieć jak zapisać liczbę w adresie – słownie czy cyframi. Jaki adres będzie prawidłowy – 8.com.pl czy osiem.com.pl? Nie wiadomo!

Tak samo ryzykowne, jak stosowanie liczb, jest wykorzystywanie znaków diakrytycznych. Użytkownicy internetu są już przyzwyczajeni, że nie używają w adresach polskich znaków. Poza tym wprowadzenie do nazwy domeny znaków typu ą, ę, ź, ż, ć i innych może być kłopotliwe dla obcokrajowców. Warto zadać sobie pytanie, czy przeliterowanie nazwy choćby w języku angielskim nie będzie kłopotliwe?

Unikanie błędów

Wybierając nazwę domeny należy sprawdzić, czy nie zawiera ona błędów – gramatycznych, ortograficznych lub zwykłych literówek. Warto też zweryfikować nazwę pod kątem znaczenia w najpopularniejszych językach obcych. Dzięki temu zyskamy pewność, że nazwa nie jest w języku obcym wulgarna, śmieszna lub myląca. W końcu nikt nie chce się ośmieszyć albo wprowadzić klientów w błąd.

Kreatywna nazwa domeny

Nazwa domeny to element, który pozwala wyróżnić się w sieci. Dlatego dużą pokusą może być szukanie kreatywnych rozwiązań. Poszukiwanie słów nawiązujących bezpośrednio do branży jest skuteczne, ale też nudne i mało chwytliwe. Dlatego trzeba rozważyć czy zrezygnować z bezpiecznego wariantu, na rzecz oryginalnej nazwy. Wybór nazwy domeny, która na przykład odwołuje się do emocji może być doskonałą decyzją, nie gorszą niż logiczne i racjonalne hasła. Ważne jednak, by taka decyzja była podparta skuteczną strategią marketingową. Wykorzystanie nowoczesnego słownictwa, gry słów, skojarzeń i innych tego typu domen może być początkiem na drodze do zbudowania silnej, wyrazistej marki.

Konsultacja namingowa

Wybór nazwy domeny to istotna decyzja, dlatego nie warto decydować się na pierwsze lepsze wyjście. W razie braku ciekawych, kreatywnych pomysłów dobrym rozwiązaniem może być skontaktowanie się ze specjalistą od namingu. Pomoże on stworzyć odpowiednią nazwę, zgodnie z naszymi oczekiwaniami. To także dobra opcja dla niezdecydowanych. W ramach konsultacji namingowej profesjonalista oceni potencjał wymyślonych nazw i pomoże wybrać najlepszy wariant.

Comments

comments