Domena to element adresu internetowego. Składa się ona z nazwy głównej oraz rozszerzenia typu .pl, .eu, .org, .com itd. Jednak domena to nie tylko adres, ponieważ obecnie stanowi ona element identyfikacji marki, kojarzona jest z firmą i jej produktami. Przy wyborze nazwy i rozszerzenia warto solidnie się zastanowić, bo błędy mogą nas wiele kosztować.
Na co zwracać uwagę?
Nazwa domeny musi być łatwa do zapamiętania, zapisania i wymówienia, adres strony nie może wyglądać na zbyt dług i skomplikowany. Prezentowana nazwa musi świetnie wyglądać na materiałach reklamowych, a także dobrze brzmieć np. w radiu. Jeśli prowadzimy działalność o zasięgu międzynarodowym lub rozważamy poszerzanie działalności warto sprawdzić czy wybrana nazwa jest prosta dla użytkowników innych języków, a także czy nie jest to słowo w jakikolwiek obraźliwe lub śmieszne w obcych językach. Wybierając nazwę domeny warto też wyróżnić się na tle konkurencji, ponieważ wpływa ona na wizerunek brandu. Należy też w miarę możliwości unikać myślników, cyfr czy polskich znaków, ponieważ może to być kłopotliwe dla odbiorców naszego przekazu. Oczywiście jeśli jednak mamy konkretne uzasadnienie takiego wyboru to nic nie stoi na przeszkodzie, aby je zastosować.
Rozszerzenie domeny
Bardzo duże znaczenie ma wybór odpowiedniego rozszerzenia. Do wyboru mamy domeny narodowe, regionalne, globalne, a także funkcjonalne. W Polsce największą popularnością cieszy się rozszerzenie .pl. Prowadząc działalność na terenie kraju warto skorzystać właśnie z tego rozszerzenia. Jeśli działamy lokalnie możemy skorzystać z rozszerzeń typu krakow.pl, wroclaw.pl. Wszystko to pozytywnie wpłynie na nasze pozycje w Google. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykupić też domeny z rozszerzeniem globalnym typu .com, .net czy .eu. Z pomocą rozszerzenia możemy też podkreślić charakter naszej działalności. I tak w Polsce doskonale sprawdzają się rozszerzenia takie jak .edu.pl czy .info.pl.
Domena czy subdomena?
Wybór domeny, jej rejestracja i utrzymanie, a czasem nawet więcej niż jednego adresu to niemały koszt. Z drugiej strony adres oparty na subdomenie nie wygląda zbyt elegancko i atrakcyjnie, lecz jest bezpłatny. Co w takim razie wybrać? Zdecydowanie myśląc poważnie o swojej stronie internetowej należy wybrać własną domenę. Wygląda to profesjonalnie i wiarygodnie.
Posiadając własną domenę możemy założyć dowolną ilość kont pocztowych np. dla poszczególnych działów lub pracowników, a to również jest ważne zarówno ze względu na wizerunek, jak i organizację pracy w firmie.
Wybór domeny
Wybierając domenę dla swojego biznesu warto ocenić ją przez pryzmat działań marketingowych, jak i pod kątem przydatności dla SEO. Gdy już mamy wstępną koncepcję warto sprawdzić czy dana domena jest wolna, a jeśli nie to czy i za ile można ją odkupić. Po drugie trzeba zweryfikować wiek domeny od momentu jej pierwszej rejestracji, przeszłość danej domeny oraz sprawdzić linki przechodzące.