Inwestowanie w bezpieczeństwo swojej firmowej witryny zawsze powinno przyświecać webdesignerom oraz administratorom, a tym bardziej właścicielom przedsiębiorstwa działającego w oparciu o strony online. W dzisiejszych czasach, w dobie nieograniczonej ilości najróżniejszych domen, Google i nie tylko stara się wprowadzić nieco więcej przejrzystości na rynek, tworząc domeny o najwyższym standardzie bezpieczeństwa. Do takich rekomendowanych domen od 9 października 2018 roku zaliczać będzie również domena .page, która ma wyróżniać strony spełniające najsurowsze wymagania pod względem cyberbezpieczeństwa.
Dla kogo strony .page
Strony page będzie można już niedługo zamawiać a ich zakup będzie otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Oznacza to, że witrynę z adresem zakończonym na .page z powodzeniem będzie mógł postawić zarówno bloger jak i duża korporacja. Można się jednak spodziewać, że od samego początku największe zainteresowanie tą rekomendowaną bezpieczną domeną przejawiać będą duże firmy i korporacje. Największe korzyści wynikające dla każdego, kto zdecyduje się na wynajęcie takiej domeny, to przede wszystkim:
- możliwość zarejestrowania swojego wymarzonego adresu www pod szybko rozwijającą się domeną w sytuacji, gdy np. ten sam adres został już przez konkurencję zarejestrowany pod popularniejszymi domenami jak .pl, .eu czy .com;
- idealne uzupełnienie dla innych firmowych portali i adresów zakończonych takimi domenami jak .app (rekomendowana domena Google dla aplikacji), .video (rekomendowana domena Google dla materiałów wideo) lub .email;
- umiejscowienie strony internetowej na liście HSTS preload list, czyli specjalnej liście zaufanych witryn www, które bez względu na sposób przekierowania użytkownika na nie czy wpisany przez niego adres, zawsze zostają wczytane przez przeglądarkę internetową w swojej najbezpieczniejszej wersji protokołu https://;
- wymuszenie na właścicielu strony instalacji aktualnych licencjonowanych certyfikatów SSL i ich bieżące aktualizowanie zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami bezpieczeństwa.
Wprowadzanie nowego standardu
Jak zawsze wprowadzenie nowego standardu w komunikacji sieciowej wymaga nie tylko przygotowania od strony czysto technologicznej. Domeny .page można by oczywiście udostępnić zainteresowanym niemalże od ręki, jednak zgodnie z rozmaitymi wymogami prawnymi i standardami z branży IT, ustalić należy wieloetapowy proces wdrażania takiej domeny na rynek. W pierwszym okresie tzw. „sunrise”, jeszcze przed uruchomieniem domen swoje prawo do zgłaszania i rezerwowania konkretnych adresów mają właściciel praw handlowych i praw do znaków towarowych itp. W ten sposób właściciele wielkich marek zyskują pierwszeństwo w zabezpieczeniu swojego interesu poprzez zablokowanie osobom trzecim dostępu do domeny .page.
W ciągu ostatniego tygodnia przed formalnym wypuszczeniem domeny .page dla wszystkich klientów na rynku, możliwe będzie ich rejestrowanie i rezerwowanie za zwiększoną odpłatnością. Tzw. „early access” pozwoli więc wyprzedzić konkurentów do danego adresu w domenie .page, ale będzie kosztował znacznie więcej każdego oferenta. Dopiero od 9 października formalnie otwarty zostanie dla wszystkich dostęp do tychże domen przy powszechnych rynkowych stawkach i cennikach.