Rozszerzenie ma znaczenie

Choć prawdopodobnie nikt poza Tobą nie będzie pamiętał jakie rozszerzenie ma domena Twojej firmy, nie podejmuj tej decyzji pochopnie. Adres www warto dobrze zakończyć, z kilku powodów.

Popularne powiedzenie o tym, że nie wystarczy dobrze zacząć, bo ważne też jak się kończy, może mieć swoje odzwierciedlenie również w procesie konstruowania domeny. Wybór nazwy dla witryny bowiem nieodłącznie powiązany jest z dopasowaniem do niej rozszerzenia. Wbrew pozorom, tutaj również mamy cały wachlarz możliwości:

  • domeny narodowe –  dla danego kraju, np. .pl, .us, .br, .eg
  • domeny regionalne – dla danego miasta/regionu, np. waw.pl, radom.pl, bydgoszcz.pl
  • domeny europejskie – dla państw unii europejskiej, z rozszerzeniem .eu
  • domeny globalne – funkcjonujące na całym świecie, przekazujące jakąś informację, np. .biz – biznesowe, .org – organizacje, .com – komercyjne, .net – powiązanie z internetem, .info – informacyjne
  • domeny funkcjonalne – również przekazujące jakąś informację, ale funkcjonujące z końcówką narodową, np. biz.pl, com.pl, info.pl, edu.pl, sklep.pl

Od czego więc uzależnić swą decyzję? Jak to w biznesie – najlepiej od odbiorcy. Klient nasz pan i chodzi o to, by mógł do nas trafić. Z badań wynika, że znaczna większość użytkowników sieci – ponad 80 procent  – poszukując witryny znanej firmy/marki, wpisuje w wyszukiwarkę nazwę, którą kojarzy oraz samodzielnie dopasowuje rozszerzenie.

KOMERCYJNIE I DLA DOBRA MARKI

Co to oznacza dla osoby poszukującej właściwej domeny dla swojego biznesu? Po pierwsze, że być może warto umieścić nazwę firmy lub markę w adresie www. Po drugie, skoro i tak nikt nie zapamięta jakie dokładnie rozszerzenie wybraliśmy, to może interesująca nas domena powinna mieć dwa lub nawet kilka najbardziej prawdopodobnych do intuicyjnego dodania?

Częsty jest wybór domeny .pl, ale rzeczywiście, nie wszyscy poprzestają na jednym czy dwóch rozszerzeniach. Najchętniej wybierany przez naszych klientów pakiet zawiera pięć rozszerzeń domeny: .pl, .com.pl, .eu, .com, net.pl. Są i tacy, którzy kupują dużo więcej wariantów. Z prostej przyczyny: by chronić swoją markę – mówi Karolina Jekel, kierowniczka Biura Obsługi Klienta serwisu Domena.pl. – Taki pakiet pięciu domen z różnymi końcówkami warto zarejestrować, choćby po to, aby zabezpieczyć się przed wykorzystywaniem ich w niewłaściwy sposób przez konkurencję – dodaje.

Łącznie NASK zarejestrował już niemal 3 miliony domen z końcówką .pl To najlepszy dowód na to, że rozszerzenia narodowe mają wzięcie. W końcu nie każda firma planuje działać na skalę światową, a nawet europejską.

.PL Z AUTOMATU

Blisko 80 procent naszych klientów wybiera opcję z końcówką .pl, a więc też na przykład com.pl, biz.pl czy edu.pl. Niespełna 10 procent to domeny z rozszerzeniem .eu, zaś pozostałe to wszystkie globalne, czyli między innymi .com, ale też .info, .net, czy .org – dodaje Karolina Jekel.

Z badań wynika, że polski odbiorca, nie znając rozszerzenia domeny, ale pamiętając nazwę firmy/marki, z automatu wpisuje końcówkę .pl. Ten wybór może okazać się lepszą decyzją niż postawienie na końcówkę .com, nie tylko z powodu jej popularności. Teoretycznie postawienie na domenę globalną jest wyborem ogólnym, niezawężającym nam możliwości. W praktyce jednak czasem może być odwrotnie.

Posiadacze domen globalnych owszem, mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, ale czasem natrafiają na trudności, które nie przydarzają się właścicielom domen narodowych. Zmiany wprowadzone przez ICANN  pod koniec roku 2016 niosą ze sobą m.in. potwierdzenie zmian danych abonenta przez obie strony, wydłużony okres ochronny podczas którego domeny nie mogą być transferowane. Dlatego po takie rozszerzenia sięgałabym tylko wówczas, jeśli ów wybór niesie ze sobą wymierne korzyści w postaci zdobywania klientów także poza krajem – radzi Karolina Jekel.

Comments

comments