Dobre linkowanie od dawana jest nieodłącznym elementem skutecznego pozycjonowania każdej strony internetowej. Oczywiście z czasem podejście do strategii link-building się zmieniało.
Na początku obowiązywał algorytm PageRank, który oceniał strony www jako wartościowe, jeśli strona była często wspominana przez internautów na wielu stronach. Oczywiście szybko doprowadziło to do masowego dodawania spamerskich linków. Potem metodą stało się promowanie konkretnego anchora, za co obecnie jak wiadomo, grozi kara od Google. Przez lata wyszukiwarki, na czele z Google, doskonaliły algorytmy i dziś tworzenie słabej jakości linków jest prostą drogą nie do topowych pozycji w wynikach wyszukiwania, lecz do nałożenia kar przez Google.
Zasady dobrego linkowania?
Niestety nie ma jednej recepty na skuteczny link-building, ale są praktyki, które należy stosować, aby osiągnąć zamierzony efekt w zakresie pozycjonowania i jednocześnie nie narazić strony na przykre konsekwencje.
Tworząc strategię linkowania zawsze powinniśmy pamiętać o dywersyfikacji. Oznacza to, że im większa różnorodność, tym naturalniej wyglądają linki przychodzące, a to sprzyja pozycjonowaniu. Ponadto liczy się nie tylko sam backlink, ale też miejsce jego publikacji. Dlatego najlepiej brać pod uwagę zaufane i popularne portale, a linki umieszczać w publikacjach branżowych i artykułach sponsorowanych. Pomóc też mogą wysokiej jakości, sprawdzone katalogi stron czy też publikacje w mediach społecznościowych. Oczywiście te ostatnie nie mają bezpośredniego wpływu na ranking stron, ale zwiększają współczynnik zaufania wyszukiwarki do strony. W cenie jest też umieszczanie podstawowych danych, w tym linku do strony w ogłoszeniach lub tzw. Nap’ach.
Kontekst backlinków
Bardzo ważny jest też kontekst linków, czyli całe otoczenie, które otacza link. Oznacza to, że trzeba przeanalizować otoczenie backlinków pod kątem treści umieszczanych na stronie, na której ma się znaleźć (lub już się znajduje) odnośnik, a także zawarte w jego otoczeniu obrazki, ramki, słowa kluczowe, linki wewnętrzne, linki do innych stron etc. Bardzo dobrze jeśli linki do innych stron www prowadzą do miejsc do stron naszej konkurencji lub stron powiązanych tematycznie. Warto zwrócić też uwagę jak umiejscowiony jest link w strukturze witryny. Oficjalne stanowisko Google jest takie, że wszystkie odnośniki są traktowane jednakowo, lecz praktyka pokazuje, że linki w stałych elementach szablonu, np. w stopce, są mniej wartościowe niż chociażby te, które są umieszczone w głównej części np. na górze strony czy też w nagłówkach.
Linki przychodzące
Same linki powinny mieć raz atrybut dofollow, a raz nofollow. Czasem powinny występować jako linki brandowe, jako linki z anchorami, jako linki nawigujące, linki powiązane z elementami graficznymi, a niekiedy jako czysty adres URL. Backlinki powinny być zatem naturalne, przyjazne użytkownikom internetu, a także powinny wyróżniać się wysoką jakością merytoryczną. Tylko taka strategia prowadzi do wzrostu zaufania i autorytetu strony, a tym samym do pozyskiwania lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto na bieżąco sprawdzać, jakie linki prowadzą do danej strony i jaka jest ich wartość. Zweryfikować ich wartość pomagają narzędzia takie jak Google Search Console, Ahrefs, Majestic czy SEMrush.