Niemal nieograniczona liczba potencjalnych klientów i stosunkowo niski próg wejścia na rynek sprawiają, że założenie i prowadzenie sklepu internetowego wydaje się najlepszym pomysłem na biznes. Jednak o ile stworzenie prostego e-sklepu nie jest specjalnie trudnym zadaniem, o tyle wypromowanie go jest już pewnym wyzwaniem. A to konieczne, bo sklepu, o którym nikt nie wie, nikt nie odwiedzi!
Sklep stacjonarny vs wirtualny
Gdybyśmy zakładali tradycyjny lokal handlowy powiesilibyśmy wyraźny szyld, na witrynie umieścilibyśmy przyciągające wzrok napisy informujące o wielkim otwarciu, a może nawet pokusilibyśmy się o girlandę z kolorowych balonów przy drzwiach. Na ulice wyszłyby hostessy z ulotkami inforumującymi o otwarciu sklepu, a Ty jako właściciel stojąc w progu zachęcałbyś przechodniów do odwiedzenia sklepu. Zakładając sklep internetowy wszystkie te działania trzeba umiejętnie przenieść na rynek wirtualny, dostosowując się do jego specyfiki. Jak zatem wypromować sklep internetowy, nie mając do dyspozycji szyldu, balonów i przyciągających wzrok ulotek?
Strategia marketingowa
Pierwszym krokiem na drodze do skutecznego wypromowania sklepu internetowego jest określenie, do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć. Nie ma co marzyć o reklamie masowej, jeśli nie dysponuje się wielomilionowym budżetem, jakim operują globalne marki. Na szczęście dostępne narzędzia pozwalają precyzyjnie wyodrębnić konsumentów, potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą. Najlepiej zadać sobie pytanie, jakie potrzeby i oczekiwania odbiorców reklam może spełnić nasza propozycja i czym się wyróżnia na tle innych? Znając odpowiedzi na te pytania można przystąpić do tworzenia strategii marketingowej. I tu znów musimy podjąć szereg decyzji i odpowiedzieć na liczne pytania. Jakie mamy cele biznesowe? Jakim budżetem reklamowym dysponujemy? Co klientom proponuje nasza konkurencja? Jaką mamy politykę cenową? Czy nasza sprzedaż będzie sezonowa, czy całoroczna? Jakie są nasze mocne i słabe strony? Z jakimi zagrożeniami możemy mieć do czynienia?
Skuteczna reklama sklepu internetowego
W internecie możemy reklamować się na dziesiątki różnych sposobów. Możemy też realizować różne cele – pozyskiwać nowych klientów, zwiększać rozpoznawalność, budować pozytywny wizerunek marki, zwiększać ruch w witrynie, dążyć do zbudowania społeczności wokół marki, kreować wizerunek marki jako eksperta w branży, podejmować działania w kierunku zwiększenia retencji klientów itd. Dlatego trzeba doskonale wiedzieć, do czego dążymy, aby dobrać odpowiednie działania. Oczywiście w przypadku początkujących e-przedsiębiorców i ich sklepów kluczowe są dwa cele – pozyskiwanie nowych klientów oraz zwiększenie widoczności sklepu. Jak je osiągnąć?
Płatne kampanie reklamowe
Jedną z najlepszych metod na szybkie pozyskanie klientów jest korzystanie z płatnych reklam w Google Ads lub w mediach społecznościowych, a zatem na przykład za pośrednictwem Facebook Ads. Zaletą tego typu działań jest natychmiastowa widoczność reklam, możliwość dotarcia do ściśle sprecyzowanych grup odbiorców, korzystne formy rozliczenia, w tym płatność za kliknięcia, zwiększenie ruchu na stronie, a także spory wybór formatów reklamowych. Płatne kampanie są więc idealnym narzędziem reklamowym, by wystartować ze swoją działalnością, ale trzeba pamiętać, że o efektywności reklam decyduje przede wszystkim odpowiednia konfiguracja kampanii oraz umiejętne zarządzanie dostępnym budżetem. Dlatego nie mając doświadczenia z prowadzeniem tego typu kampanii warto zdać się na pomoc specjalistów.
Płatne reklamy będą świetne na początek działalności, bo zapewnią duży, dobrze konwertujący ruch na stronie. Są też niezastąpione wtedy, gdy chcemy przeprowadzić krótkoterminową kampanię dla sprzedaży sezonowej, z okazji wprowadzenia nowej oferty albo uruchomienia wyprzedaży.
Pozycjonowanie
Zupełnie inaczej działa pozycjonowanie. Ta metoda promowania sklepu internetowego nie zapewni natychmiastowych efektów, jak wspomniane wyżej płatne reklamy, ale w dłuższej perspektywie zagwarantuje widoczność sklepu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na powiązane z ofertą frazy, dzięki czemu do sklepu będą trafiać użytkownicy internetu potencjalnie zainteresowani asortymentem sklepu. Wartościowy ruch na stronie i długotrwałe, stabilne efekty podejmowanych działań to największa zaleta pozycjonowania. Trzeba jednak pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie wymaga fachowej wiedzy, a także konsekwencji i systematyczności w działaniu. I jest to proces, w który warto zainwestować jak najszybciej.
Content marketing
Fantastycznym rozwiązaniem dla sklepów internetowych jest też budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez tworzenie i dystrybuowanie ciekawego, wartościowego contentu. Przygotowywane treści mogą posłużyć jako materiał na firmowy blog internetowy, na kanały w portalach społecznościowych, jako treści do mailingu i newsletterów, jako artykuły sponsorowane i na wiele innych sposobów. Content marketing pozwala skutecznie pozyskiwać klientów, zwiększać sprzedaż, angażować odbiorców w komunikację z marką, zwiększać rozpoznawalność i wiarygodność marki, budować lojalność klientów i wiele więcej. Oczywiście wszystko w zależności od przyjętych założeń i celów.
Internet daje branży e-commerce niemal nieograniczone możliwości. Nie ma jednej recepty na sukces, ale pewne jest, że w sieci trzeba prowadzić działania w sposób przemyślany, spójny, precyzyjny i konsekwentny. Czy jesteś na to gotowy?