Zarówno światowa, jak i polska branża SEO może pochwalić się dosyć pokaźną listą ciekawostek i teorii, które mają za zadanie uchylić rąbka tajemnicy i pozwolić nam zrozumieć, jak działa algorytm wyszukiwarki Google. Niektóre z tych informacji możemy zaliczyć do faktów – potwierdzonych i pomagających podczas prowadzenia kampanii SEO – inne natomiast powinniśmy zdecydowanie skategoryzować jako niepotwierdzone (ani przez Google, ani przez niezależne testy pozycjonerskie) i wręcz szkodzące mity.
Dziś zaprezentujemy 5 największych mitów SEO, na które z pewnością natknie się każdy, kto zainteresuje się pozycjonowaniem stron.
Mit 1 – Pozycjonowanie to wyłącznie linki
Jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie w największym stopniu skupiało się na ilości zdobywanych linków. Czym więcej linków kierowało do pozycjonowanej strony, tym wyższe pozycje zdobywał portal. Bez znaczenia była jakość linków, nikt nie przejmował się tekstami zamieszczanymi na stronach ani social mediami – liczyły się tylko masowo zdobywane odnośniki exact match. Obecnie sytuacja wygląda zupełnie inaczej – po aktualizacjach Panda i Pingwin algorytm Google zaczął surowo karać strony, które w swoim profilu linkowym posiadały nienaturalne linki. Obecnie Google kładzie bardzo duży nacisk na optymalizację stron on-site, linkowanie wewnętrzne a także jakość zamieszczonych na stronie treści. Przestała liczyć się ilość, decydować zaczęła jakość – i nie tylko linków, ale wszystkich działań, które dotyczą promocji strony. Dlatego obecnie stwierdzenie, że pozycjonowanie to tylko zdobywanie linków śmiało można uznać za mit.
Mit 2 – Raz zdobyta pozycja strony jest wieczna
Jeden z popularniejszych mitów, który można spotkać głównie wśród klientów firm pozycjonerskich lub osób, które dopiero zaczynają przygodę z pozycjonowaniem. Niestety nie da się zapewnić stronie wiecznego miejsca na szczycie wyników wyszukiwania. Algorytm Google zmienia i dopasowuje pozycje stron w czasie rzeczywistym – czasami strona potrafi kilkukrotnie spaść lub zdobyć kilka oczek na wskazaną frazę w przeciągu doby. Pozycjonowanie to zbiór działań, które mają zapewnić stabilne i wysokie pozycje na wskazane frazy – nigdy nie było i nie będzie możliwości, aby daną frazę okupować na miejscu TOP 1 na zawsze.
Mit 3 – Teksty zamieszczone na stronie powinny być przepełnione frazami kluczowymi
Skup samochodów Warszawa, opony Kraków, hotel Szczecin – dawniej frazy tego typu można było spotkać niemalże na każdej stronie. Co więcej, niektórzy wręcz przemycali całe listy fraz kluczowych, publikując je w stopce stron w taki sposób, aby były widoczne dla algorytmu, ale jednocześnie niewidoczne dla odwiedzających (zazwyczaj nadając im kolor czcionki identyczny, jak kolor tła strony). W erze linków takie działania oczywiście nie dawały zbyt wiele, ale Google nie karało za keywordstuffing, więc pozycjonerzy przekonani o zbawiennym działaniu słów kluczowych chętnie stosowali tego typu praktyki.
Dziś takie teksty bardzo szybko spotkałyby się nie tylko z dezaprobatą potencjalnych odwiedzających stronę, ale także samego algorytmu wyszukiwania. Obecnie Google wychodzi z prostego założenia – tekst musi być unikalny i ciekawy dla użytkownika. Oczywiście pozycjonowanie nadal opiera się na optymalizacji strony pod wskazane frazy kluczowe, ale należy pamiętać, że nie liczy się ilość, ale jakość i umiejętność wplecenia słów kluczowych w content.
Mit 4 – Fraza kluczowa w nazwie domeny to gwarancja najwyższych pozycji
Niegdyś specjaliści z Mountain View przyznali, iż algorytm brał pod uwagę, czy w adresie strony znajduje się fraza kluczowa i na tej podstawie premiował witryny w wynikach wyszukiwania. Obecnie nazwa strony nie ma żadnego znaczenia dla algorytmu Google i procesu pozycjonowania.
Mit 5 – Katalogi stron i linki PR to jedyna recepta na sukces
Page Rank nie jest już wartością aktualizowaną i samo Google oficjalnie przyznało, że nigdy do niego nie powróci, a większość katalogów stron to niestety relikty pozycjonowania z czasów linkowego boomu, o którym wspomnieliśmy na początku artykułu (potwierdzają to niedawno zamknięte katalogi DMOZ czy Onet) – choć to nie oznacza, że nie ma katalogów, które przedstawiają linkową wartość i są ciekawym miejscem na zdobycie linków. Jeżeli jednak chodzi o mit, warto pamiętać, że sugerowanie się PR czy zdobywanie linków z każdego katalogu, jaki napotkamy w sieci, raczej nie przysłuży się pozycjonowanej domenie.
Mitów na temat SEO jest dużo więcej – my wybraliśmy te, z którymi najczęściej się spotykamy i które naszym zdaniem obrazują nie tylko zachodzące zmiany w branży SEO, ale także błędne podejście niektórych osób do promowania stron w sieci.