Trendy w mediach społecznościowych błyskawicznie się zmieniają, dlatego warto uważnie je śledzić, by nie inwestować czasu i pieniędzy w coś, co już dawno odeszło do lamusa. Postanowiliśmy zebrać aktualne trendy w social mediach, tak aby łatwiej Ci było podjąć trafne decyzje podczas przygotowywania i realizowania strategii marketingowej.
Krótkie formaty wideo
Przeprowadzane badania marketingowe na temat zachowania użytkowników w internecie nie pozostawiają wątpliwości, że choć internauci coraz więcej czasu spędzają w sieci, w tym na portalach społecznościowych, to coraz mniej uwagi poświęcają na przeglądanie zwykłych postów. Ich uwagę przyciągają za to krótkie filmiki, które są łatwe i przyjemne w odbiorze. Dlatego w komunikacji warto stawiać na Reels, Facebook i Instagram Stories czy YouTube Shorts.
Autentyczność
Od dawna mówi się, że autentyczność przyciąga. Jednak w ostatnim czasie to powiedzenie nabrało szczególnego znaczenia, ponieważ internauci coraz chętniej sięgają po treści, które są całkowicie naturalne – pozbawione filtrów i innych ulepszeń. Dlatego właśnie stopniowo zyskują popularność aplikacje takie jak BeReal, gdzie publikuje się zdjęcia bez jakiejkolwiek obróbki graficznej, hashtagi typu #NoFilter, #bezfiltra, #nofilter czy też live streaming, czyli transmisje z wydarzeń na żywo. W myśl tej idei warto zaprosić klientów za kulisy, zdradzić kilka tajników pracy i prezentować oferowane towary i usługi bez „ściemy”.
Nano i mikro w influencer marketingu
Każdy kto interesuje się marketingiem internetowym wie, jakie znaczenie w promocji towarów i usług zyskał influencer marketing. Dzięki niemu można między innymi budować świadomość marki i zwiększać zasięgi. To co jednak staje się coraz bardziej warte uwagi jest współpraca z mikro i nanoinfluencerami, czyli takimi twórcami internetowymi, którzy docierają do niewielkich, wąskich grup odbiorców. Okazuje się, że internauci bardziej wierzą w autentyczność rekomendacji stosunkowo mało znanych influencerów, którym zależy na budowaniu zaangażowanej społeczności i własnej reputacji, niż influencerom mającym ogromne zasięgi, którzy często podejmują się współpracy reklamowej. Doskonałym przykładem na to jest ubiegłoroczna wpadka Borysa Szyca, który przez pomyłkę opublikował post sponsorowany wraz z instrukcjami od reklamodawcy. To wywołało burzliwą dyskusję wśród odbiorców i poddało w wątpliwość autentyczność rekomendacji publikowanych przez celebrytów.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Wraz z upowszechnianiem się mody na slow food, slow fashion, upcykling, zero waste, less waste i inne eko trendy, konsumenci coraz częściej podejmują świadome decyzje zakupowe i uważniej przyglądają się funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Dlatego coraz bardziej doceniane są inicjatywy podejmowane w ramach koncepcji znanej jako społeczna odpowiedzialność biznesu. Media społecznościowe są świetnym miejscem, do zaprezentowania kroków podejmowanych w celu ochrony środowiska naturalnego, promowania polityki zrównoważonego rozwoju, w tym wzorców zrównoważonej konsumpcji i produkcji, czy też wspierania lokalnej społeczności. Tylko trzeba uważać, by takie działania były zgodne z misją, wizją i wartościami, jakie reprezentuje firma. Greenwashing i inne „ekościemy” szybko zostają zidentyfikowane przez odbiorców i mogą nadszarpnąć reputacją marki, dlatego i tu warto mieć na uwadze wspomnianą już autentyczność.
Kto nie idzie do przodu, ten się cofa
Wspomniane przez nas wiodące trendy w social mediach na pewno będą dobrym drogowskazem, podczas budowania strategii komunikacji marki. Zawsze jednak trzeba trzymać rękę na pulsie, bo krajobraz współczesnego internetu zmienia się niezwykle dynamicznie. Podążając za trendami można zyskać przewagę konkurencyjną, pozyskać nowych klientów i zrealizować wiele innych celów biznesowych. Wszak wciąż aktualne są słowa Johanna Wolfganga von Goethego „kto nie idzie do przodu, ten się cofa”!