Niekiedy przeniesienie zawartości strony internetowej na nową domenę jest koniecznością. I choć nie jest to operacja zbyt skomplikowana, to wiąże się z nią wiele obaw. Niepokój dotyczy zarówno utraty wielu obserwujących, a więc zmniejszenia ruchu na stronie, jak i klientów w sklepach internetowych, za czym idzie spadek sprzedaży. Pojawiające się pytania dotyczą też pozycjonowania i wielu innych kwestii. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny jak go malują!
Przeniesienie domeny krok po kroku
Pierwszy krok do zmiany domeny serwisu internetowego to oczywiście znalezienie nowej domeny i zarejestrowanie jej. Standardowo warto sprawdzić jej historię, aby uniknąć przykrych niespodzianek. Nie należy zapomnieć o poinformowaniu o zmianie domeny wszystkich osób, które są za nią odpowiedzialne, na przykład specjalisty od SEO czy agencję marketingową. Potem można przejść do kwestii technicznych, a konkretnie do ustawień przekierowania. Szczególnie ważne są przekierowania 301, które przekazują moc linków ze starej strony na nową, dzięki temu strona nie utraci pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Wbrew pozorom stworzenie przekierowań nie jest zbyt skomplikowaną operacją, a do jej przeprowadzenia wystarczy wprowadzenie kilku dodatkowych linijek kodu w pliku .htaccess. Przekierowanie musi dotyczyć zarówno strony głównej, jak i wszystkich podstron.
W tym momencie warto przyjrzeć się jak wygląda ruch na nowej witrynie, aby wyłapać ewentualne błędy. Przetestowanie serwisu i sprawdzenie czy przekierowania działają poprawnie jest na tym etapie niezwykle ważne. Jeśli wszystko jest w porządku można zacząć przenosić zawartość strony na nowy adres. Najlepiej robić to etapami i na bieżąco kontrolować czy wszystko poprawnie działa. Należy też mieć zrobioną kopię zapasową witryny. Po przeniesieniu zawartości strony nie likwidujmy od razu starej domeny, ponieważ nowa strona musi zostać zaindeksowana.
Ostatni krok to aktualizacja informacji o stronie, tak aby pojawił się w nich nowy adres. Oczywiście mowa o Google Search Console. Logując się na konto należy przeprowadzić weryfikację domen – starej i nowej oraz przesłać zgłoszenie zmiany adresu URL.
Na koniec pamiętajmy o uwzględnieniu nowego adresu strony między innymi w linkach zewnętrznych, adresach e-mail, wizytówkach, informacjach w mediach społecznościowych.
Decyzja o zmianie domeny jest zawsze ryzykowna, ale w wielu przypadkach niezbędna. Zmiana nazwy firmy, poszerzenie działalności, łączenie wielu witryn w jedną, to częste powody. Często wprowadzenie nowej domeny przynosi wiele korzyści. Dlatego nie warto bać się zmian, o ile cały proces będzie dobrze zaplanowany, a funkcjonowanie witryny na bieżąco monitorowane.