Działasz na rynku europejskim? Jaka domena będzie idealna dla Twojej firmy?

Na pozytywny wizerunek każdej firmy składa się wiele elementów, w tym strona internetowa, która jest wizytówką działalności. W przypadku firmowej strony www każdy drobiazg ma znaczenie, także jej adres.

Dlaczego domena ma znaczenie?

Domena z odpowiednim rozszerzeniem w pewnym sensie definiuje działalność, która posługuje się danym adresem. Odpowiednio sformułowana może stać się nawet znakiem rozpoznawczym jak choćby w przypadku pyszne.pl i pracuj.pl albo wspomagać pozycjonowanie i zwiększać ruch na stronie. Jeśli wybierzemy domenę brandową będziemy działać w kierunku zwiększenia rozpoznawalności marki, jak zrobiły to choćby takie brandy jak Amazon, Allegro, TripAdvisor, Ikea, Netflix, Zalando i tysiące innych. Jeśli z kolei postawimy na domenę korzystającą ze słów kluczowych to precyzyjnie określimy charakter prowadzonej działalności. Dobry przykład stanowią: sportowysklep.pl, centrumrowerowe.pl, wyjatkowyprezent.pl itp.

Adres domeny powinien być dobrze dopasowany do działalności, skuteczny, chwytliwy i w miarę możliwości unikalny. Ogromne znaczenie ma też rozszerzenie domeny. Dzięki niemu już na pierwszy rzut oka wiemy, że strona z rozszerzeniem .ru to strona rosyjska, .uk – brytyjska, a .it – włoska. Wiemy też, że strona z rozszerzeniem .info będzie witryną informacyjną, a strona z końcówką .biz będzie nawiązywała do biznesu. Jak widać choć to tylko kilka liter, to mają one duże znaczenie.

Wybór domeny dla przedsiębiorstwa o zasięgu międzynarodowym

Przypomnijmy, że rozszerzenia adresów, czyli charakterystyczne końcówki pojawiające się na końcu każdej domeny internetowej, dzielimy na regionalne, krajowe i funkcjonalne. Regionalne domeny to na przykład parkhotel.bydgoszcz.pl, opera.poznan.pl, pck.pomorze.pl. Adresy korzystające z rozszerzenia narodowego to chociażby bankier.pl, bild.de, ceskatelevize.cz. Funkcjonalne domeny to między innymi pacjent.gov.pl, isap.sejm.gov.pl, nfz.gov.pl dla stron rządowych, ukw.edu.pl, pw.edu.pl dla instytucji oświatowych, booking.com, empik.com dla firm komercyjnych, wosp.org.pl, pah.org.pl dla organizacji non-profit itp.

Powyższe przykłady doskonale obrazują jak ważne jest posiadanie trafnie dopasowanego adresu do charakteru prowadzonej działalności. Dlatego warto przemyśleć strategię nadawania nazw, szczególnie jeśli firma działa na rynku międzynarodowym.

Prowadząc działalność na skalę międzynarodową można stworzyć odrębny adres w domenie narodowej każdego z krajów, w którym firma oferuje swoje produkty lub usługi. Dokładnie tak postąpił na przykład Amazon, który posługuje się takimi adresami jak choćby amazon.pl, amazon.de, amazon.es, amazon.fr itd. Takie podejście sprzyja pozyskaniu zaufania ze strony odbiorców.

Jednak jeszcze lepszą strategią dla polskich firm, które ambitnie wkraczają na rynek międzynarodowy jest zarejestrowanie domeny z rozszerzeniem .eu. Dlaczego? Po pierwsze jest to domena, którą mogą posługiwać się wyłącznie osoby fizyczne lub firmy posiadające stały adres/siedzibę w dowolnym z państw członkowskich Unii Europejskiej. Dla potencjalnych klientów, dostawców, kontrahentów i partnerów biznesowych jest to sygnał, że działalność posługująca się tym rozszerzeniem podlega lokalnym przepisom prawa i respektuje europejskie zasady handlu. Dlatego chcąc umocnić wizerunek firmy, jako marki działającej na skalę globalną warto wybrać rozszerzenie europejskie. Rozszerzenie .eu informuje też, jaki jest zasięg działalności danej firmy. I co nie mniej ważne – europejskie rozszerzenie adresu dodaje nazwie strony i całej marce prestiżu. W dodatku wykorzystanie domeny .eu pozwala wyróżnić się na rynku, a to jest obecnie bardzo cenne.

Comments

comments