Historia domeny .eu

Jedna domena, 507 milionów mieszkańców, 28 krajów – Unia Europejska to dziś już nie tylko wspólna polityka ekonomiczna, społeczna oraz gospodarcza, to także jedna domena internetowa .eu.

Kilka słów o historii

Domena europejska to krajowa domena najwyższego poziomu ccTLD przypisana krajom członkowskim Unii. Jej historia sięga jeszcze 1999 roku, kiedy to na forum UE zaczęto rozważać utworzenie wspólnego mianownika dla ich stron internetowych. Została ona uruchomiona z końcem 2005 roku i początkowo była dostępna jedynie dla instytucji publicznych działających na terenie państw członkowskich oraz dla organizacji posiadających prawa do znaków towarowych. W okresie pierwszych 4 miesięcy wpłynęło ponad 350 tys. wniosków o jej przyznanie.

Otwarta rejestracja ruszyła w kwietniu 2006 roku i była już możliwa dla wszystkich abonentów z krajów będących częścią Unii Europejskiej oraz zamieszkujących bądź mających siedzibę w Islandii, Norwegii, czy Liechtensteinie. Od pierwszej chwili jej udostępnienia poziom zainteresowania był niezwykle wysoki. Pierwsze cztery godziny przyniosły ponad 700 tys. rejestracji, a z upływem doby kolejne 300 tys. zamykając się w liczbie 1 miliona nowych adresów.

Polska, a Europa

domena .euPod względem liczby rejestracji domen europejskich, Polska znajduje się obecnie w pierwszej dziesiątce wśród krajów członkowskich. Początkowy 4 miesięczny okres, w którym rozszerzenie .EU nie było jeszcze dostępne dla wszystkich, przyniósł już ponad 4,5 tys. próśb z naszego kraju. Było to dość dużym zaskoczeniem, gdyż nie spodziewano się, aż takiego zainteresowania. Na dzień dzisiejszy domena .EU lokuje się w Polsce na trzecim miejscu, zaraz za końcówkami .pl oraz .com.pl. Jest to dość powszechne zjawisko, gdyż rozszerzenia krajowe niemal wszędzie są równie wysoko cenione. Wyjątek stanowią tutaj Stany Zjednoczone, gdzie domena .us niemal nie istnieje na rzecz .com. Szacuje się, że wzrost rejestracji końcówek wspólnoty w Polsce utrzyma tendencje zwyżkową, gdyż w ostatnim czasie zwiększył się o ponad 8 %.

Organizacja EURid

Elementem, który odróżnia tą domenę od innych jest system jej rejestracji oraz administracja.

Rejestracja domen europejskich jest pod nadzorem organizacji typu non-profit EURid tj.  The European Registry of Internet Domain Names. Co istotne, nie rejestruje ona adresów dla odbiorców końcowych, lecz wydaje akredytacje dla rejestratorów. Dlatego też, każdy podmiot będący zainteresowanym tego typu rozszerzeniem, musi skontaktować się z wybraną firmą oferującą takie usługi.

EURid dodatkowo podejmuje wiele kampanii marketingowych, mających na celu promowanie domeny .eu. Mowa tutaj nie tyle o wielu serwisach społecznościowych, ale również o licznych reklamach displayowych oraz billboardach w większych miastach Europy.

Korzyści

Otwarte granice części krajów europejskich, stworzyły możliwość rozszerzenia swojej działalności dla wielu przedsiębiorców, chcących wyjść poza lokalny rynek. Obszerniejsze grono odbiorców, zwiększone dochody oraz możliwość poszerzenia oferty, to tylko nieliczne aspekty globalizacji.

Posiadanie takiej domeny ma wiele korzyści. Do jednej z nich z pewnością należy ogrom potencjalnych odbiorców, w końcu mowa tutaj o kilkuset milionach obywateli Unii Europejskiej. Poza tym przedsiębiorstwa funkcjonujące poza obrębem własnego kraju na terenie Europy, mają możliwość dotarcia do ich mieszkańców poprzez jeden adres www. Jest to korzystne zwłaszcza w przypadku firm mających wiele zagranicznych oddziałów. Mogą one umieścić wszystkie serwisy pod jedną domeną, co niweluje konieczność posiadania kilku osobnych witryn i dodatkowo zmniejsza koszty ich utrzymania. Klientom z kolei ułatwia to odnalezienie lokalnej wersji danej strony, gdyż te są pod jednym adresem.

Rejestracja domeny .EU może być korzystna nie tylko dla podmiotów funkcjonujących na rynkach zagranicznych, ale i tych, które do tej pory ograniczały swoją działalność wyłącznie do jednego kraju. Szczególnie w przypadku tych ostatnich, może ona zwiększyć potencjał rozwoju ich działalności i być impulsem do wdrożenia nowych rozwiązań. Nawet nie mając w planach poszerzenia zasięgu funkcjonowania o dalsze nacje, może kiedyś dojść do sytuacji, w której nawiążemy współpracę z zagranicznym kontrahentem. Dlatego też nie warto ograniczać sobie pola manewru w kwestii promocji firmy.

Wyszukiwanie polskich witryn na zagranicznych serwisach nie jest zbyt efektywne. Dzięki domenie europejskiej mieszkańcy unii szybciej dotrą do lokalnej wersji strony, która pojawi się w SERPach danego kraju.

Posiadanie domeny wspólnoty dodatkowo buduje korzystny wizerunek firmy, gdyż ta zyskuje europejską tożsamość, co jest kojarzone z wiarygodnością, rzetelnością oraz jakością. Do tego rozszerzenie .EU szybko zapada w pamięć, jest proste w pisowni oraz wymowie. Jest to dość istotne w przypadku przedsiębiorstw, które prowadzą działalność w wielu krajach członkowskich o wielu narodowościach i językach.

Domena .EU jest dość tanią formą promocji serwisu na rynku europejskim. Jej nabycie odbywa się niewielkim nakładem finansowym, który jest nieporównywalnie mniejszy w stosunku do potencjalnych zysków jakie może ona przynieść. Za wartością tego rozszerzenia przemawia dość znaczny wskaźnik odnowień, który sięga niemal 80 %, gdzie średnia dla branży oscyluje w granicach 73 %. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż ekspansja na kolejne rynki wiąże się z liczniejszą konkurencją. Dlatego chcąc zaznaczyć swoją obecność musimy liczyć się z większym nakładem pracy.

Zainteresowanie tą domeną jest bardzo duże, na co wskazują wszelkie statystyki. Oznacza to, że ich nakład sukcesywnie maleje. Dlatego też nie warto odwlekać decyzji o jej nabyciu i już teraz dać sobie możliwość dotarcia do większego grona odbiorców.

Comments

comments