Szybkość działania witryny na WordPress

Jeśli pamiętasz początki internetu, to z pewnością nie było Ci obce oczekiwanie często kilkudziesięciu sekund, a nawet kilku minut, na otwarcie wybranej strony. W porównaniu z tym czego doświadczyliśmy dziś, w naszej ocenie, internet działa błyskawicznie. Zatem fakt, że strona ładuje się nie w dwie, a dajmy na to w pięć sekund może nie mieć dla nas większego znaczenia. Ale ma!

Szybkość wczytywania strony, a więc to jak długo użytkownik internetu, musi czekać na wyświetlenie jej zawartości ma znaczenie zarówno dla odwiedzających stronę i ich ocenę witryny, jak i dla wyszukiwarek internetowych. Te ostatnie, na czele z Google, wprost informują, że szybkość ładowania strony jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych.

Ocena szybkości strony

Być może wydaje Ci się, że Twoja strona działa szybko i płynnie. To wrażenie może być jednak mylne. Dlaczego? Chociażby dlatego, że osoby, które odwiedzają Twoją stronę wyświetlają ją na różnych urządzeniach. Na szczęście istnieje wiele specjalistycznych narzędzi, które pozwalają sprawdzić jaki jest czas ładowania strony zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Wśród nich jest chociażby PageSpeed Insights, WebPageTest i GTmetrix. Bez wątpienia PageSpeed Insights, czyli propozycja od Google, jest narzędziem cieszącym się największą popularnością. Pozwala ono błyskawicznie przeanalizować szybkość ładowania wybranej strony zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Wynik testu opiera się na punktacji w skali od 0 do 100. Naturalnie im więcej punktów, tym lepiej. W dodatku PageSpeed Insights identyfikuje i wskazuje elementy, nad którymi warto popracować, aby poprawić szybkość strony. Co więcej cała analiza jest przedstawiana w języku polskim.

User Experience

Czy wiesz, że 0,1 sekundy to maksymalny czas, który gwarantuje użytkownikom wrażenie, że strona bądź program reaguje natychmiastowo? 1 sekunda to z kolei czas, kiedy użytkownik nie traci skupienia, ale zauważa już opóźnienia. Z kolei 10 sekund to już maksymalny czas, który sprawia, że użytkownik niemal całkowicie traci zainteresowanie stroną lub programem, bardzo często decydując się na odwiedzenie innej strony. Dlatego w rywalizacji o klientów, a także o zdobycie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach, znaczenie ma nawet jedna dziesiąta sekundy! Warto o tym pamiętać i podjąć kroki, które skrócą czas ładowania strony. Wiele z nich jest bardzo prostych do wykonania, jak choćby kompresja zdjęć, a więc zmniejszenie ich wagi, używanie poprawnych formatów obrazów, usunięcie nieużywanych wtyczek, wybór wysokiej jakości hostingu, regularne aktualizowanie motywów, wtyczek i samego WordPressa etc.

Szybkość strony znacząco przekłada się zarówno na efekty pozycjonowania, jak i na konwersję. Dlatego prowadząc stronę, w tym sklep internetowy, warto zadbać o szybkie ładowanie witryny. To da nam znaczącą przewagę konkurencyjną.

Comments

comments