Wybór domeny w prostych krokach

Czy kilkanaście liter może mieć wpływ na wizerunek firmy? Tak, jeśli mówimy o adresie strony internetowej, która stanie się jednym z elementów identyfikacji naszego biznesu. To właśnie domenę internetową zapamiętają klienci i to właśnie domena znajdzie się we wszystkich materiałach reklamowych.

Czy wybór domeny internetowej ma znaczenie?

Zapewne wiesz, że domena składa się z nazwy wybranej przez abonenta oraz rozszerzenia, które tworzą adres strony internetowej. Wybór właściwej domeny ma ogromne znaczenie, gdyż jest ona elementem wpływającym na wizerunek i ocenę marki przez konsumentów. Dobrze dobrana budzi zainteresowanie u odbiorców i zwiększa ruch na stronie, nietrafiona – zniechęca potencjalnych klientów do wizyty na stronie. Dlatego warto poświęcić chwilę, by przemyśleć wybór domeny internetowej.

Trafny wybór nazwy domeny

Niestety nie ma jednej, uniwersalnej recepty na wybór dobrej domeny internetowej dla każdego biznesu. Istnieją jednak pewne zasady, którymi warto się kierować. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że domena internetowa musi być łatwa w odbiorze i równie łatwa do zapisania, do wymówienia oraz do zapamiętania. Oznacza to, że warto stawiać na prostotę i krótkie nazwy lub wyrażenia. Z wprowadzeniem adresu strony internetowej w pasek przeglądarki powinien poradzić sobie każdy, nawet obcokrajowiec. Często nazwa domeny staje się jednocześnie elementem identyfikacji marki, jak w poniższych przypadkach.

Wybierając nazwę domeny warto zadbać, by realizowała cel, jaki przyświeca firmie. Jeśli głównym celem jest budowanie rozpoznawalności marki, to właśnie ją można umieścić w nazwie domeny. Marki, które postawiły na takie rozwiązanie to na przykład empik.com, vistula.pl, wittchen.com i wiele innych.

Inną opcją jest wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych, które pozwolą odbiorcom zorientować się, co oferuje dana firma. W ten sposób trudniej odróżnić się na tle innych marek, ale z drugiej strony klienci już na pierwszy rzut oka, będą wiedzieć co znajdą na stronach takich jak centrumrowerwe.pl, swiatksiazki.pl, gruzinskaknajpka.pl i innych podobnych.

Wybór odpowiedniego rozszerzenia domeny

Najczęściej myśląc o rozszerzeniach domeny przychodzą nam na myśl dwa warianty – .com oraz .pl, tymczasem jest do wyboru wiele innych opcji. Dlaczego warto nad tym się pochylić? Ponieważ odpowiednie rozszerzenie może zdziałać wiele dobrego.

Istnieje wiele typów rozszerzeń domen. Warto zwrócić uwagę między innymi na rozszerzenia regionalne. Jest to idealny wybór dla tych, którzy działają lokalnie, a także dla tych, których wyroby są mocno związane z kulturą danego obszaru geograficznego. Dobrymi przykładami są adresy stron psifryzjer.bydgoszcz.pl, lesnydwor.karpacz.pl czy agroturystyka.kaszuby.pl.

Ciekawy wariant stanowią rozszerzenia funkcjonalne. Końcówki adresu takie jak edu.pl, .biz, .blog, .business, .info i inne od razu wskażą odbiorcom, z jaką firmą lub instytucją mają do czynienia. Typowe przykłady to pascal.edu.pl, biblioteki.org, podróżniczy.blog, zak.edu.pl.

Niepozorne rozszerzenie domeny może być nawet elementem, który wyróżni stronę na tle innych. Jak to możliwe? Dzięki tzw. nowym rozszerzeniom. Mowa o takich końcówkach adresów stron www jak .tech, .studio, .club, .photography, .fitness, .boutique, .clinic, .catering, .agency, .consulting i innych. Przykładowo domena z rozszerzeniem .dev będzie idealna dla osób zajmujących się programowaniem, .me jest świetne dla marek osobistych, .design może być odpowiednim wyborem dla profesjonalnych projektantów, z kolei .voyage sprawdzi się w branży turystycznej.

Oczywiście wspomniane, popularne rozszerzenia – takie jak .pl, com.pl, .eu i inne w wielu przypadkach znakomicie się spisują, ale warto rozważyć inne alternatywy.

Czego unikać wybierając domenę?

Czym kierować się przy wyborze domeny internetowej? Na pewno trzeba znaleźć równowagę, pomiędzy oryginalnością, a użytecznością adresu strony www. Popularności nie przysporzą domeny z cyframi i myślnikami w nazwie, domeny o dziwnej, niejednoznacznej pisowni, wszelkie błędy, ale i nazwy sugerujące powiązanie ze znanymi markami. W tym ostatnim przypadku można nawet narazić się na konsekwencje, gdyż działanie takie może być poczytane jako czyn nieuczciwej konkurencji. Warto też pamiętać, że domena ma służyć odbiorcom, a nie jej twórcom i dlatego trzeba ją wybierać z myślą o użytkownikach internetu. Sugerujemy też aby wybrać domenę, która sprawdzi się także wtedy, gdy firma rozszerzy pakiet usług, gdy rozbuduje asortyment, gdy rozszerzy zasięg na większy obszar, a nawet jeśli zmieni nieznacznie charakter swojej działalności.

Comments

comments