W codziennym życiu posługujemy się adresami internetowymi tak często, że niemal nie zwracamy na nie uwagi. Jednak wtedy, gdy promujemy własną działalność, w tym e-sklep, prowadzimy blog internetowy lub podejmujemy inną aktywność w sieci powinniśmy poświęcić chwilę, aby przeanalizować kwestie związane z domenami internetowymi i adresami URL.
Nazwa domeny internetowej
Adres www składa się z nazwy domeny i rozszerzenia typu .pl, .eu, .com.pl, .org, .tv itd. Chcąc utworzyć adres strony wybieramy wolną nazwę domeny i odpowiadające nam rozszerzenie. Rejestracja nazwy domeny pozwala na korzystanie z niej tak długo, jak będziemy ją odnawiać i opłacać. Dlaczego jednak wybór nazwy domeny internetowej jest tak istotny? Ponieważ adres ten jest nieodłącznym elementem identyfikacji wizualnej firmy. To właśnie on pojawi się w dokumentach firmowych, na wizytówkach i innych materiałach reklamowych oraz w wielu innych miejscach. Można go wykorzystać jako logo, tak jak robi chociażby pyszne.pl czy booking.com. Adresem strony dzielą się też użytkownicy internetu, w tym klienci. To wszystko sprawia, że adres prowadzący do witryny musi być stosunkowo krótki, łatwy do zapamiętania i kojarzący się w prosty sposób z prowadzoną przez nas działalnością. Jak stworzyć taką nazwę domeny?
Można wykorzystać nazwę marki, jeśli jest już ona rozpoznawalna wśród klientów. Tak właśnie robią największe brandy np. adidas.pl, empik.com, x-kom.pl i wiele innych. Czasem dobrym rozwiązaniem jest odwołanie się do swojego nazwiska lub pseudonimu. To odpowiednia opcja dla osób, które pracują nad rozwojem marki osobistej, a więc chociażby dla artystów, naukowców, sportowców, prawników, twórców internetowych czy też ekspertów w swoich dziedzinach. Przykłady: arturjablonski.com, paweltkaczyk.com, tomaszpalak.pl czy kayah.pl, martyna.pl. Wybierając nazwę domeny nie zawsze warto trzymać się kurczowo nazwy firmy lub własnego nazwiska, szczególnie jeśli są trudne do zapamiętania lub mało znane. Co zatem może być lepszym wyjściem?
Można odwołać się do rodzaju prowadzonej działalności, którą charakteryzują słowa kluczowe, jak choćby liczne sklepy internetowe typu drogeria.pl, narzedzia.pl czy firmy takie jak psiedszkole.pl, akademiatanca.com.pl albo blogi internetowe blogoksiazkach.com, krytyczniemuzycznie.com. Dobra nazwa, jak te wymienione wyżej sprawia, że jeszcze zanim wejdziemy na stronę www, doskonale wiemy, czego możemy się po niej spodziewać. Ciekawą opcją jest też odwołanie się do własnej lokalizacji. To świetne wyjście dla lokali gastronomicznych, lokalnych działalności, firm promujących regionalne produkty etc. Jak to może wyglądać? Ot choćby tak tawerna-gdynia.pl, pasiekatorun.pl czy mazurskibrowar.pl!
Co się nie sprawdza w adresach internetowych?
Czy jest czegoś, czego należy unikać wybierając nazwę domeny? Trzeba być ostrożnym przy stosowaniu numerów. Po pierwsze potencjalny klient może nie wiedzieć czy zapisać liczbę słownie czy numerycznie. Adresy takie jak ce7.pl, siodemka.edu.pl, trzypotrzy.com, pub-3po3.pl pokazują, że można interpretować nazwy na różne sposoby. Klient nie musi wiedzieć, jaką formę preferuje dana firma. Aby nie komplikować nazwy strony trzeba też w miarę możliwości unikać myślników czy łączenia wielkich liter z małymi. Im bardziej prosty zapis, tym lepiej, bo do tego przywykli użytkownicy internetu. To samo tyczy się znaków diakrytycznych, a więc takich liter jak ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż z polskiego alfabetu, ale też liter diakrytycznych takich jak ä, ö, ü, ß w języku niemieckim, á, à, â, ć, ç, é, è, ê, ë, í, î, ï, ó, ô, ö, û, ù, ü, ÿ w języku francuskim, á, č, ď, é, ě, í, ň, ó, ř, š, ť, ú, ů, ý, ž występujących w języku czeskim itd. Oczywiście są sytuacje, w których użycie znaków diakrytycznych jest jak najbardziej uzasadnione.
Czego jeszcze unikać? Należy wystrzegać się błędów ortograficznych, językowych i gramatycznych. Trzeba upewnić się, czy w adresie nie pojawiły się literówki. Warto też sprawdzić czy nie korzystamy, nawet nieświadomie, z wulgarnego lub nieodpowiedniego wyrażenia. Czasem coś co po polsku brzmi neutralnie dla obcokrajowców może wyrażać przekleństwo. Przykładowo „szarik”, słowo kojarzące się nam z serialowym pieskiem, inspirowane jest rosyjskim słowem oznaczającym „kulka”. Sympatycznie, prawda? Moglibyśmy tak nazwać chociażby sklep zoologiczny. Ale już dla Węgrów „szarik” znaczy nie mniej, nie więcej jak „gówno”. Jeśli więc chcielibyśmy trafić z naszą ofertą na arenę międzynarodową, to lepiej pomyśleć o użyciu innej nazwy domeny.
Wybór domeny w praktyce
Wiele dobrych domen jest już zajętych, jednak wiele z nich można kupić na aukcjach. Czasem udaje się też odkupić od właściciela nieużywaną domenę – warto spróbować. Można też pokombinować z różnymi rozszerzeniami. Wybierając domenę trzeba też sprawdzić jej historię oraz autorytet. Wybór domeny ze złą historią to strzał w kolano, bo witrynę z takim adresem będzie ciężko pozycjonować. Dobrym wyjściem jest z kolei zakup domeny od tego samego dostawcy, który dostarcza hosting. Po rejestracji włącz indeksowanie, skonfiguruj SSL, zadbaj o promocję domeny, a także wykorzystaj domenę do utworzenia adresów mailowych, bo będzie to wyglądało bardzo profesjonalnie.
Przyjazne adresy URL
Adres strony internetowej to nie wszystko, trzeba też zaplanować wgląd adresów URL. Z czego one się składają? Z nazwy protokołu, nazwy domeny, rozszerzenia, a potem ścieżki adresu URL. Jak powinien wyglądać przyjazny adres URL? Oto przykłady:
- https://blog.decathlon.pl/sport/cross-trening/kalistenika-jak-wykonywac-cwiczenia/
- https://sportcontent.pl/email-marketing-w-sporcie/
Po takich adresach dokładnie widzimy, do jakich treści nas zaprowadzą. Takimi adresami chętnie dzielą się internauci. Dużo gorzej prezentują się adresy poniżej. Czy na ich podstawie można określić, na jaką stronę trafimy? Raczej nie.
- https://xxxxx.xxx/ser-pol-7-Use-the-force.html
- http://xxxxx.xx/xx/p/Biuletyny-robot-2-kw-2021-CD-ROM/5762
O czym pamiętać tworząc adresy URL? Powinny być one w miarę krótkie, spójne w całej witrynie, pozbawione zbędnych elementów. Lepiej unikać w nich dat, a także spacji, które są odczytywane jako %20! Adres ma być czytelny i zrozumiały dla użytkownika już na pierwszy rzut oka.
Właściwe zbudowanie systemu nazw domenowych i adresów URL poprawia odbiór strony, ale też ułatwia administrowanie nią. Dlatego warto poświęcić trochę uwagi tym zagadnieniom.