Lis
2017
Mailing

Mailing najprościej ujmując jest elementem marketingu bezpośredniego, który w ramach komunikacji z klientem wykorzystuje pocztę elektroniczną, czyli e-mail.

Kampania mailingowa może być nie tyle doskonałym uzupełnieniem dla wielu działań marketingowych, co również pełnić rolę głównego źródła pozyskiwania nowych użytkowników. Wiele zależy od branży w jakiej się poruszamy i charakterystyki prowadzonej działalności. Dobrze przeprowadzona przełoży się na wysoką konwersję i wyższy ruch na stronie, a te z kolei znajdą odbicie w zyskach.

Kampanie e-mail są istotnym narzędziem marketingu internetowego. Pozwalają w krótkim czasie dotrzeć do znacznej liczby odbiorców. Przy czym, co ważne nie chodzi o losowe osoby jak w przypadku wiadomości spamerskich, które działają na podobnych zasadach, ale o potencjalnych klientów. Dotarcie do nich może i jest bardziej kosztowne z uwagi na brak przypadkowości w rozsyłaniu poczty, jednak ich skuteczność jest nieporównywalnie wyższa.

mailing

Podstawę efektywnej kampanii  mailingowej stanowi precyzyjne określenie grupy docelowej. Jest to niezwykle istotny element. Dzięki temu zaoszczędzimy czas oraz unikniemy niepożądanych konsekwencji w związku z rozsyłaniem spamu.

Można w tym wypadku postawić na Google AdWords. Tego typu reklamy są wyświetlane wraz z wynikami wyszukiwania po uprzednio sprecyzowanych przez nas parametrach, jak słowa kluczowe, czas i lokalizacja. W ten sposób możemy dotrzeć do odbiorców bezpośrednio zainteresowanych naszą ofertą.

Budowanie własnych list mailingowych jest tutaj bardziej niż wskazane i powinno być kolejnym krokiem. Wszelkie adresy można pozyskać na wiele sposobów – przez zamówienia ze strony, różne formularze, czy akcje promocyjne.

Skuteczne jest postawienie na kontakt z użytkownikami, którzy mieli już styczność z naszą witryną. Kampania remarketingowa daje nam szanse ponownego dotarcia do nich i wyświetlenia im odpowiedniej reklamy stosowną ilość razy. Swoje działania można wzmocnić poprzez monitorowanie w Google Analitics statystyk ruchu/poczynań użytkowników na naszej stronie. Wiedząc co przeglądali możemy dokładniej doprecyzować treść naszego przekazu, a wykorzystując rozszerzenia AdWords zamieścić w reklamie linki prowadzące bezpośrednio do subskrypcji.

Tego typu kampanie budują długotrwałą relację z klientem i mają spory wpływ na dokonywane przez niego decyzje.

Pod uwagę należy też wziąć Adkontekst, który wyświetla reklamy użytkownikom przeglądającym strony o tematyce analogicznej do naszej. Metoda ta odznacza się niebywałą trafnością i jest bardzo popularna.

Jeżeli jednak finanse ograniczają nam pole działania, to w sieci jest wiele miejsc, w których można znaleźć odpowiednie bazy prywatnych i zarazem  przypadkowych adresów e-mail. Mowa tutaj o wszelkich aukcjach, czy forach branżowych. Przy czym co do legalności ich pochodzenia nigdy nie można mieć stuprocentowej pewności i należy mieć to na uwadze. Brak zgody adresata na otrzymywanie wiadomości może skutkować trafieniem na czarną listę.

Uzyskanie adresu poczty elektronicznej i jej dostarczenie to dopiero połowa drogi. Należy pamiętać, że o powodzeniu naszych działań już na wstępie mogą przesądzić dwa elementy tj. „tytuł” e-maila oraz jego „nadawca”, gdyż to właśnie na ich podstawie ponad 60% użytkowników decyduje o dalszych poczynaniach. Dlatego wszystkie powyższe zabiegi mogą nie spełnić swoich założeń jeżeli treści otrzymanych wiadomości nie wzbudzą jego zaufania.

Celem mailingu jest nie tyle zainteresowanie odbiorcy ofertą, co zachęcenie go do wykonania konkretnej akcji tj. kliknięcia celem przejścia na daną stronę. Dlatego też w wiadomości zamieszczamy stosowne linki. Przy czym sugeruje się by kryły się one pod grafikami, śródtytułami itp. Chodzi o stworzenie pewnej nienachalnej koncepcji, która ma „zainspirować do”, a nie „nakazać by”. Tworząc całą kompozycję graficzną, należy mieć dodatkowo na uwadze specyfikację techniczną różnych systemów i klientów pocztowych. Chcemy by nasz mailing wyświetlał się poprawnie i nie wymagał zbędnego przewijania. Rzecz jasna powinien być też dostosowany pod urządzenia mobilne. Spójność wizualna rozsyłanych wiadomości i strony internetowej firmy, przełożą się na szybszą identyfikację nadawcy w grupie docelowej.

Promując swoje usługi, czy asortyment należy dostosować język i argumenty zawarte w treści maila pod wybranych odbiorców. Inaczej się zwrócimy do osób zainteresowanych finansami, a inaczej do zainteresowanych modą. Tekst powinien być zrozumiały i przejrzysty, a zdania krótkie i konkretne. Im lepiej doprecyzujemy nasz przekaz tym lepsze wyniki osiągniemy. Jeżeli przy pierwszym kontakcie, użytkownik nie zrozumie jego treści, szanse na pozytywny odzew znacznie spadną.

Kampanie mailingowe mogą dodatkowo przyczynić się do podniesienia pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Choć ich wpływ jest dość pośredni, niewielki i uzależniony od powtarzalności wykonywanych działań. Należy podkreślić, że samo wysłanie znacznej ilości wiadomości nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie. Liczą się kliknięcia. Podstawą wszelkich działań, które mogą podnieść pozycje jest wartość samego serwisu, czyli wysoka jakość treści oraz linków prowadzących do naszej strony.

Ważna jest zatem tutaj sama zawartość e-maili i to jak są powiązane ze stroną docelową oraz serwisami będącymi zapleczem strony głównej. Przygotowując kampanię nastawioną stricte na SEO należy:

  • korzystać wyłącznie z baz mailingowych, co do których ma się pełne zaufanie
  • unikać spamu, gdyż każde niewłaściwe działanie tego typu może zostać odnotowane i mieć negatywne skutki
  • stosować linki polecające poprzez, które będzie można dotrzeć do dalszych znajomych danego odbiorcy
  • wykorzystywać odnośniki do konkretnych części serwisu, które zawierają istotne dla nas słowa kluczowe
  • w każdej wiadomości, poza linkami głównymi zamieszczać i odnośniki do zaplecza tj. witryn, których odwiedzanie może mieć pośredni wpływ na pozycję docelowego serwisu

Także prawidłowo przeprowadzone działania w ramach marketingu mailowego są w stanie nie tyle poprawić sprzedaż, co również zbudować pożądaną relację z odbiorcą, stworzyć pozytywny wizerunek firmy oraz podnieść jej pozycje.

Comments

comments