W każdej sekundzie w sieci pojawia się ogromna ilość nowych treści. Czy zatem warto poświęcać czas, energię i pieniądze, aby tworzyć kolejne teksty? Nasze doświadczenie pokazuje, że tak. Ale trzeba robić to mądrze!
Wartościowe treści
Tworzona przez nas treść nie zniknie wśród lawiny contentu, jeśli będzie wartościowa. Każdy ekspert od marketingu uważa to za kluczowe. Ale co to właściwie oznacza, że treść ma być wartościowa? Z jednej strony to treść interesująca, o dużej wartości merytorycznej, odpowiadająca na potrzeby użytkowników. To też treść poprawna językowo i atrakcyjna wizualnie. Liczy się czytelny układ oraz wykorzystanie różnych form wypowiedzi. Wartościowa treść to także treść wiarygodna, poparta rzetelną wiedzą. Dobry content angażuje, intryguje, uczy i bawi. To jednak dopiero początek. Bo wartościowy content to taki, za którym stoją twarde dane. Jeśli uda nam się stworzyć dobrą treść, to przyczyni się ona do zaangażowania użytkowników i pozyskania ruchu sieciowego. Dobra pozycja w wyszukiwarkach, wysoki współczynnik klikalności i wszystkie te dane, które możemy uzyskać z analizy danych świadczą o jakości contentu. Co za tym idzie, taka treść pozwala osiągnąć cele marketingowe. Wartościowa treść przekłada się na wyższy współczynnik konwersji. Zatem tworzenie prawdziwie wartościowych treści to inwestycja w rozwój biznesu.
Jak stworzyć dobry content?
Tworzenie treści na potrzeby firmy nie wydaje się raczej niczym skomplikowanym. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z kilku kwestii. Przede wszystkim tworzenie contentu wymaga systematyczności. Jest pracochłonne i czasochłonne. W sieci nie brakuje setek blogów i stron, których autorzy nudzą się, męczą i porzucają swój projekt. Tymczasem nie tędy droga. Efektów content marketingu nie zauważymy od razu – liczy się cierpliwość. Trzeba tworzyć treści i analizować dane. Weryfikować, co się sprawdza, a co nie. Druga kwestia to znajomość zasad SEO. Content stworzony w oparciu o znajomość zasad optymalizacji stron bardzo wspiera pozycjonowanie. Oczywiście nie brakuje narzędzi, które ułatwiają stworzenie treści pod kątem robotów wyszukiwarek, ale trzeba wiedzieć jak z nich efektywnie korzystać. Poza tym trzeba zachować balans pomiędzy treścią tworzoną z myślą o SEO, a taką która będzie przyjazna dla użytkowników. W końcu to właśnie do nich kierowany jest nasz content. Atutem jest więc umiejętne posługiwanie się językiem korzyści. Nie mówiąc o poprawności ortograficznej, gramatycznej i interpunkcyjnej. Trzeba też odnajdować się w tworzeniu różnych form wypowiedzi. Content przybiera różne formy – tekstów na strony www, artykułów sponsorowanych, opisów produktów i usług, wpisów blogowych, postów w social media, infografik, wideo, podcastów, e-booków, artykułów eksperckich itd. Treść musi być dopasowana zarówno do kanału komunikacji, jak i do specyfiki odbiorców. Jak zatem widać, tworzenie treści, które można uznać za wartościowe, wymaga sporo zachodu. Dlatego dla wielu firm najlepszą opcją będzie zatrudnienie copywriterów lub zlecenie zadania agencji marketingowej, która ma w swoich szeregach takich specjalistów. Copywriter dostosuje treść do jego odbiorców i do kanału komunikacji, dobrze zoptymalizuje teksty i wybierze formaty, które w danym przypadku sprawdzą się najlepiej. Nie zapomni o linkowaniu wewnętrznym, o właściwym zastosowaniu słów kluczowych i o odpowiednim formatowaniu. Pomoże też stworzyć tzw. treści evergreen, czyli takie, które są ponadczasowe i do których odbiorcy regularnie wracają.
Napełnienie strony www, e-sklepu lub bloga interesującą, wartościową treścią pozwoli budować wizerunek marki, jako eksperta w swojej branży, jako solidnego sprzedawcę/dostawcę, jako wiarygodnego partnera biznesowego, jako solidnego pracodawcę.
Publikacja treści
Content marketing to jednak nie tylko tworzenie treści. To także ich efektywna dystrybucja. Nawet najlepszy tekst nie dotrze do dużej grupy odbiorców, jeśli nie będzie właściwie promowany. Dlatego warto wykorzystać płatne narzędzia, aby dodać treści skrzydeł. Warto też korzystać z różnych kanałów dystrybucji, w tym z social media i newsletterów. Nie bez znaczenia jest też recykling treści, czyli wykorzystywanie jednego contentu w wielu wymiarach.
Nie ma wątpliwości, że content marketing ma ogromną siłę. Jednak efekty nie pojawią się od razu. To dziedzina marketingu, która wymaga cierpliwości i systematycznej pracy, popartej rzetelną wiedzą, doświadczeniem i dużą dozą kreatywności.