Witrynę internetową ma większość firm, ale czy skuteczną? Dynamicznie zmieniający się rynek online wymusza dopasowanie stron www nie tylko do wymogów wyszukiwarek, ale też – co równie ważne – do potrzeb samego odbiorcy. A ten stawia dziś m.in. na szybkie decyzje, mobilność i intuicyjność. Pomyśleliście o tym, kreując swoją „wizytówkę w sieci”?
Internet może być miejscem, w którym biznes urośnie w siłę, ale nie musi. Owszem, wiele jest w sieci witryn, na których przysłowiowa mucha nie siada. Które znakomicie promują, skutecznie sprzedają i godnie reprezentują markę, ale nie dzieje się tak przypadkiem. Webmasterzy świadomi potrzeb rynku projektują dziś strony internetowe tak, aby jak najdłużej przynosiły wymierne korzyści. A przynoszą je, kiedy zadowolony jest internauta – potencjalny odbiorca oferty danej firmy. Jak zbudowana musi być witryna, by współczesny użytkownik nie uciekł z niej po kilku sekundach? Przede wszystkim przejrzyście. Treści, zdjęcia, grafiki – oczywiście są ważne, ale sam fakt, że będą pochodziły z najwyższej półki dzisiaj już nie wystarcza.
OD PIERWSZEGO WEJRZENIA
Liczy się balans pomiędzy estetyką witryny a jej funkcjonalnością. Znalezienie go to klucz do sukcesu w sieci. Chodzi o to, aby odwiedzający naszą stronę www nie musieli się głowić, jak się po niej poruszać. Ma być dla nich wręcz intuicyjna. Od owej przejrzystości funkcji zależy bardzo wiele. Istotny jest też prosty przekaz. Bez względu na branżę, witryna powinna być czytelna i zrozumiała dla każdego. Na tyle, by użytkownik mógł się bez trudu zorientować czym się zajmujemy, co proponujemy, co nas wyróżnia, jak może skorzystać z naszej oferty i dlaczego warto. Wówczas możemy liczyć na to, że zechce zajrzeć do kolejnych zakładek i zostanie naszym klientem.
WERSJA KIESZONKOWA
Nie do przecenienia jest też responsywność dzisiejszych stron internetowych. Co to oznacza? W skrócie – dopasowanie witryny do potrzeb urządzeń mobilnych, których zakładnikami stali się dzisiejsi użytkownicy sieci. Czytają, porównują, zamawiają, kupują, komentują… Bardzo często korzystając z telefonu, który chwilę później ląduje w kieszeni lub torebce. Także wtedy muszą móc dotrzeć na naszą stronę www. A dlaczego mieliby nie móc? Właśnie przez ów brak responsywności. Bo fakt, że strona wyświetla się inaczej niż na klasycznym ekranie komputera to tylko jedna z możliwości. Bywa, że nieodpowiednio przygotowana witryna w ogóle nie jest widoczna w wyszukiwarkach! Powód? Google też stawia na mobilność! Cecha ta stała się niezwykle ważna i wiele firm rozważa odświeżenie swoich witryn w tym zakresie. Takie zabiegi są jednak dosyć ryzykowne. Z jednej strony mogą odbić się negatywnie na pozycji danej strony www w wyszukiwarkach. Z drugiej zaś często okazują się na tyle kosztowne, że ekonomiczniejsze jest stworzenie nowej, od początku dopasowanej do wymogów dzisiejszego świata, witryny. Zwłaszcza, że mamy obecnie do wyboru mnóstwo stworzonych pod tym kątem szablonów.
MOBILNOŚĆ XXI WIEKU
Dlaczego nie warto bagatelizować tej kwestii? Statystyki pokazują, że liczba użytkowników korzystających z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych cały czas wzrasta i w ciągu najbliższych lat tendencja ta będzie się utrzymywała. Nic więc dziwnego, że nawet firmy, które z jakichś względów nie chcą rezygnować ze swojej starej, np. w ich odczuciu dobrze wypozycjonowanej strony internetowej, coraz częściej zamawiają też jej drugą – mobilną wersję – choć posiadanie obu wiąże się przecież z podwójnymi kosztami.