Każda firma, której celem są działania internetowe – niezależnie od tego, czy tylko te czysto wizerunkowe czy też już stricte sprzedażowe – aby wystartować w sieci, musi wybrać opcję przechowywania danych na serwerach. Jak znaleźć optymalną dla siebie?
Zamówienie hostingu dla biznesu do najtrudniejszych zadań nie należy, bo firm proponujących profesjonalne rozwiązania w tym zakresie jest sporo. Jednak możliwości technologiczne są coraz większe, a opcji przybywa. Warianty są trzy:
- hosting współdzielony
- prywatny serwer wirtualny, czyli VPS
- serwer dedykowany
Różnice między tymi rozwiązaniami to przede wszystkim moc procesora i ilość RAM. Wiadomo, że tak, jak w miarę jedzenia rośnie apetyt, tak w miarę rozwoju biznesu internetowego rosną potrzeby, także te dyskowe. Ci, którzy o tym wiedzą zwykle świadomie wybierają najbardziej ekonomiczne rozwiązania na początek, by z czasem zamienić je na coś lepszego. Jednak, by elastycznie dopasowywać możliwości
technologiczne do swoich potrzeb, najpierw należałoby określić nie tylko ile i jakich plików mamy do zmagazynowania, ale też w jakim tempie będzie ich przybywało oraz jakie wymogi dyskowe narzucał będzie charakter naszych dalszych działań online.
W przypadku serwerów współdzielonych żadne z parametrów nie są gwarantowane. Powierzchnię dyskową – jak sama nazwa wskazuje – dzielimy z innymi użytkownikami, co wiąże się też zazwyczaj z jednym wspólnym IP. Serwer VPS jest o tyle lepszą opcją, że choć przestrzeń dyskową również dzielimy z innymi, to mamy już gwarancję mocy procesora, pamięci RAM i posługujemy się własnym IP. Serwer współdzielony nie daje też możliwości samodzielnego administrowania swoją przestrzenią. W związku z powyższym jest najtańszy. Przy nieco droższej opcji, jaką jest VPS, mamy już większy wpływ także na administrowanie serwerem.
KIEDY PO PRZESTRZEŃ Z DEDYKACJĄ?
Trzeci wariant to serwer dedykowany, który jest najdroższy, ale już w pełni zindywidualizowany. Do dyspozycji mamy tutaj własną przestrzeń dyskową, gwarantowaną moc procesora i wielkość RAM, własne IP oraz zwykle pełną możliwość administrowania. Jednak czy każda firma działająca potrzebuje takiego właśnie rozwiązania?
Z pewnością biznes, dla którego strona www jest tylko wizytówką w sieci, stworzoną w prostej technologii i nie będącą portalem ani sklepem internetowym, może bazować na serwerze współdzielonym. Zwłaszcza, kiedy wiemy już, że treści na stronie mają w miarę stałą objętość, a nasze działania online nie będą się znacząco rozwijać. Taki serwer w zupełności wystarczy do utrzymania www i podstawowej obsługi poczty elektronicznej.
KTÓRY KAWAŁEK DLA FIRMY?
Na VPS warto postawić wtedy, gdy nie potrzebujemy mocy obliczeniowej całego serwera, ale jednak musimy mieć gwarancję odpowiedniej mocy procesora i pamięci RAM. Przy tym rozwiązaniu korzystamy z własnej, wydzielonej części serwera, co przekłada się również na to, że możemy wykorzystywać inne oprogramowanie niż reszta jego użytkowników. Ta opcja będzie satysfakcjonująca dla właściciela sklepu internetowego czy portalu. Powinien on jednak mieć na uwadze, że być może w przyszłości będzie musiał zainwestować w kosztowniejszy dysk.
– Kiedy strona postawiona na VPS staje się popularna, jest często odwiedzana, to zasoby dyskowe mogą przestać wystarczać. Sklepy internetowe mają to do siebie, że jeżeli działają jak należy, to wzrasta liczba klientów oraz towarów, a w efekcie tego liczba zdjęć i opisów. Wraz z rozszerzaniem się działalności lub oferty firmy często potrzebna jest też przebudowa strony, co wiąże się ze zwiększeniem zapotrzebowania na usługi hostingowe. W takim wypadku zasoby VPS przestają być wystarczające. Następnym krokiem są usługi w chmurze obliczeniowej lub serwery dedykowane – tłumaczy Wojciech Błaszkowski, administrator systemu w Domena.pl.