Wrz
2017
10 porad jak wybrać domenę.

Domena odgrywa niezwykle istotną rolę z punktu widzenia Twojej firmy. Ma wpływ na jej rozwój i przyszłość w biznesie. Do tego pełni funkcję zarówno adresu jak i marki samej w sobie.

Dlatego niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz działalność w internecie, czy też stawiasz kolejne już kroki, pamiętaj by wybierając nazwę strony WWW nie działać pochopnie i dać sobie czas do namysłu.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne.

  1. Zacznij od fraz

Zanim zalogujesz się na stronę rejestratora domen, daj sobie trochę czasu by rozważyć kilka opcji co do nazwy. Dobrze by było mieć w głowie trzy do pięciu słów kluczowych, które dobrze opisują to co robisz lub czym chcesz się zajmować. Wypisz je, poprzestawiaj i sprawdź w jakim zestawieniu najlepiej do siebie pasują.

  1. Uczyń ją niepowtarzalną

Twoja domena jest częścią marki, którą budujesz – ma się wyróżniać. Jest to niezwykle ważne zarówno dla Ciebie jak i Twoich przyszłych użytkowników. Posiadanie nazwy zbliżonej do już istniejącej nie jest dobrym pomysłem – może to prowadzić do niepotrzebnego zamieszania i dezorientacji.

Aczkolwiek pamiętaj by nie silić się na zbytnią oryginalność. Celowe stosowanie alternatywnej pisowni powszechnych słów, może odnieść efekt odwrotny do zamierzonego. Dobrym przykładem jest tutaj popularna witryna flickr.com.
Jej twórcy przez zastosowanie błędnej pisowni słowa ‚flicker’ – idąc w nadmierną oryginalność – z dużym prawdopodobieństwem utracili sporo potencjalnego ruchu.

  1. Celuj w .COM lub .PL

Jeżeli poważnie myślisz o zbudowaniu silnej i rozpoznawalnej marki, to postawienie na jedną z domen najwyższego poziomu, czy to globalnej, czy krajowej jest niebywale istotne. Badania dowodzą, że w przypadku tych pierwszych, nazwy rozszerzeniem .COM w porównaniu do innych typu .NET, czy .ORG cieszą zdecydowanie większym zaufaniem wśród użytkowników.

Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku domen lokalnych, gdzie krajowe końcówki jak .PL – czy inne w zależności od lokalizacji – także przodują w rankingach chętniej odwiedzanych.
Należy też zaznaczyć, że istnieje grupa użytkowników, która zwyczajnie nie jest świadoma istnienia większej ilość rozszerzeń, ograniczając tym samym swoje wizyty wyłącznie do kilku wspomnianych powyżej.

  1. Uprość pisownię 

Jeżeli Twój URL będzie zbyt ciężki do wprowadzania, ludzie najzwyczajniej nie będą tego robić. Zawiła pisownia słów, czy długi ciąg znaków mogą okazać się zbyt frustrujące dla potencjalnych użytkowników.
Nawet jeśli Twoja domena będzie trafna i odda ducha witryny, to jej problematyczny zapis może negatywnie odbić się na doświadczeniu odwiedzających – a to może automatycznie przełożyć się na niższy ruch.

  1. Niech wpada w ucho 

Chcesz dotrzeć szybciej i dalej to upewnij się, że woja domena zapada w pamięć. Posiadanie nawet najlepszej strony nie będzie miało znaczenia, jeżeli nikt nie będzie w stanie zapamiętać jej nazwy.

  1. Długość jest istotna

Krótsze adresy URL są łatwiejsze do zapamiętania i wprowadzenia. Dają przy tym większą szansę na ich pełne ukazanie w SERPach (wynikach wyszukiwania), mieszczą się na wizytówkach i wyglądają lepiej we wszelkich poza sieciowych mediach.

  1. Spełnij oczekiwania

Zastanów się jakie skojarzenie ma wywołać Twoja domena u użytkownika słyszącego ją po raz pierwszy. Powinien on niemal natychmiast wychwycić co za nią stoi i co może na niej znaleźć – w przeciwnym wypadku masz problem.
Jasne strony typu amazon.comebay.comtrivago.pl brzmią fajnie i wiemy co oferują, ale kryje się za tym wieloletni marketing i potężne pieniądze. Bez tego były by tylko pustymi, nic nie mówiącymi nazwami. Z kolei takie witryny jak nytimes.com, czy narzędzia.plmilitaria.pl ewidentnie od razu wskazują na ich charakter i zawartość. Wiemy, czego po nich oczekiwać.

  1. Zbuduj markę

Jeżeli nie jesteś w stanie wymyślić konkretnej domeny, która spełnia powyższe założenie postaw na własną unikalną nazwę – stwórz oryginalną markę. Pamiętaj jednak, że obranie tego typu drogi może dość znacząco wydłużyć czas oczekiwania na wyniki. Budowanie rozpoznawalności marki to ciężka praca i to czy odniesie sukces zależy wyłącznie od Ciebie – nie ma tutaj skrótów.

  1. Unikaj trendów

To że coś jest popularne jednego dnia, nie oznacza, że będzie i kolejnego. Powielanie poczynań innych może Cię narazić na duże straty. Unikaj wszelkich szumnie promowanych trendów – te są tylko chwilowe. Postaw na prostotę i trzymaj się pierwotnych założeń.

  1. Szukaj narzędzi

Jeżeli mimo tego będziesz miał nadal problem z wymyśleniem nazwy strony, to możesz skorzystać z jednego z wielu narzędzi dostępnych w internecie jak np. namemesh.com. Dobrym rozwiązaniem jest też  skontaktowanie się z profesjonalną firmą jak domena.pl, której doradcy z pewnością Ci w tym pomogą. Dodatkowo założą adres mailowy w wybranej domenie. Można go umieścić na wizytówkach, reklamach, czy papierze firmowym. Dzięki temu zarówno kontakt mailowy jak i domena w nim ujęta, będą zapadały w pamięć potencjalnych klientów.

 

Podsumowując pamiętaj by domena była prosta, spójna wizualnie, łatwa do zapamiętania i przekazania dalej – tych kilka punktów z pewnością pomoże Ci merytorycznie ocenić jej atrakcyjność.

 

Comments

comments