Jak zaprojektować sklep internetowy?

Dla jednych sklep internetowy jest tylko dodatkiem do stacjonarnej działalności handlowej. Dla innych jest podstawą biznesu i głównym kanałem sprzedaży. Jednak niezależnie od tego jaką rolę pełni e-sklep, musi spełniać określone cechy, aby efektywnie sprzedawać. Jak zatem zaprojektować sklep, który będzie zarabiać?

Najważniejsze cechy sklepu internetowego

Stworzenie sklepu internetowego tylko pozornie jest łatwym zadaniem. Choć dostępne w sieci rozwiązania pozwalają wykreować prosty e-sklep nawet w kilka godzin to trzeba pomyśleć o wielu kwestiach, aby klienci chcieli do niego zaglądać i dokonywać zakupów.

Zacznijmy od tego, że sklep internetowy musi być przejrzysty. Co to oznacza w praktyce? Nie mniej, nie więcej jak to, że strona musi być czytelna, a użytkownik, który wchodzi na nią musi wiedzieć jak w kilka sekund znaleźć dokładnie to, czego szuka. Tym samym istotna jest zarówno przyjemna dla oka grafika, sprawna wyszukiwarka, jak i właściwie zaprojektowana, intuicyjna nawigacja. Warto przy tym trzymać się zasady, że im krótszą drogę musi pokonać klient do zakończenia transakcji, tym lepiej. Istotne jest również dopasowywanie się wyglądu strony do różnych urządzeń, na których jest wyświetlana.

Aby jednak klient zdecydował się na jakikolwiek zakup muszą go przekonać atrakcyjne i wyraźne zdjęcia oraz dokładne opisy produktów. Karty produktów powinny być uporządkowane i czytelne. Warto im poświęcić najwięcej uwagi, bo nawet najlepiej zaprojektowany sklep nie będzie sprzedawał, jeśli prezentacja produktu zawiedzie.

Kluczowe jest również szybkie ładowanie strony oraz eliminowanie błędów, które mogą się na niej pojawić. Długi czas oczekiwania, a także niedziałające linki, puste kategorie i inne widoczne błędy skutecznie zniechęcą do korzystania z oferty sklepu.

I na koniec nie można zapomnieć o udostępnieniu klientom strony bezpiecznej, prezentującej w czytelny sposób dane sprzedawcy, jak również oferującej liczne formy dostawy, płatności i kontaktu z przedstawicielami sklepu. To wszystko wpływa na wiarygodność w oczach potencjalnych klientów.

Projekt minimum

W zależności od wielkości asortymentu sklep może być bardziej lub mniej rozbudowany. Jednak zawsze punktem wyjścia jest strona główna, na której powinno się znaleźć widoczne menu, wyszukiwarka oraz stopka z danymi kontaktowymi. Warto wykorzystać stronę główną aby zaprezentować promowane produkty i akcje sprzedażowe. Projektując sklep internetowy trzeba też wprowadzić logiczny podział kategorii oraz przygotować atrakcyjne strony produktu. Jakie jeszcze elementy trzeba wziąć pod uwagę? Prosty formularz rejestracji konta i logowania, a także koszyk zawierający informacje o cenach, kosztach dostawy, formach płatności i czasie realizacji zamówienia. W sklepie internetowym nie może zabraknąć również podstrony z regulaminem, polityką prywatności i innymi ważnymi dokumentami. Dobrze jest też stworzyć podstronę, która przedstawi sklep klientom. Można wykorzystać to miejsce, aby opowiedzieć historię swojej działalności, opowiedzieć o misji, wyznawanych wartościach etc.

Estetyka e-sklepu

Profesjonalny sklep internetowy, to sklep atrakcyjny wizualnie. Zatem należy wziąć pod uwagę kolorystykę, efektowne zdjęcia, ale też wyraźne przyciski CTA (call to action). Liczy się też jednolity wygląd podstron, spójny układ graficzny, jednakowy styl grafik. Jednocześnie sklep powinien mieć dość prosty wygląd, aby nie dezorientować użytkowników. Najlepiej usunąć wszystkie rozpraszacze. Warto kierować się zasadą, że mniej znaczy lepiej.

Spójny wizerunek sklepu internetowego

Tworząc sklep internetowy warto pamiętać, by wizerunek marki był spójny. Zarówno pod kątem graficznym, w tym takich szczegółów jak elementy wizualnej identyfikacji marki, jak i biorąc pod uwagę wartości i misję sklepu. Dzięki temu e-sklep będzie łatwy do zidentyfikowania przez użytkowników, a przy odrobinie kreatywności możemy sprawić, by wyróżniał się na tle konkurencji i został przez to zapamiętany. Dlatego nie zawsze warto stawiać na szablonowe rozwiązania.

Sklep dopasowany do grupy docelowej

Projektując sklep internetowy trzeba wziąć pod uwagę, w jakiej branży działamy i co ważniejsze – kim są nasi potencjalni klienci. Nie ma zatem uniwersalnego przepisu na idealny e-sklep. Pewne jest jednak, że im więcej kryteriów weźmiemy pod uwagę, tym lepiej. Absolutne minimum to jednak dane takie jak wiek, płeć, wykształcenie, dochód czy też miejsce zamieszkania. Warto jednak pójść o krok dalej i dopasować wygląd sklepu do stylu życia, zainteresowań, potrzeb i typowych zachowań potencjalnego klienta, który znajduje się w naszej grupie docelowej.

Comments

comments