Dlaczego Twój mail ląduje w SPAMie?

Mailing jest jednym z najlepszych sposobów, by kontaktować się ze swoimi klientami i prowadzić efektywną komunikację. Jednak możesz przygotować profesjonalne wiadomości niezbędne do prowadzenia obsługi klienta na każdym etapie zawierania transakcji, atrakcyjne maile sprzedażowe lub przyciągające uwagę newslettery, które nie spełnią swojego zadania, bo… wylądują w SPAMie! Jak się ustrzec przed takim scenariuszem?

Kiedy wiadomość zostaje oznaczona jako SPAM?

Choć czas pomiędzy wysyłką, a dostarczeniem wiadomości do odbioru to sekundy, to w tym czasie e-mail jest wielokrotnie weryfikowany zarówno na serwerze nadawcy, jak i na serwerze odbiorcy. Na każdym etapie e-mail może zostać oznaczona jako SPAM, czyli wiadomość niepożądana. O tym czy zostanie ona zatrzymana przez filtry antyspamowe decydują algorytmy, które biorą pod uwagę zarówno blacklisty, na których znajdują się adresy nadawców masowo wysyłające niechciane wiadomości, greylisting, IP Reputation, jak i samą treść wiadomości. Istotna jest też reakcja odbiorców na przesyłane z naszego adresu maile.

Jak sprawić, by poczta bez trudu dotarła do adresata?

Chcąc upewnić się, że poczta dotrze do adresatów, należy dbać o higienę bazy mailingowej. Co to oznacza? Przede wszystkim regularne usuwanie adresów mailowych, których właściciele nie odczytują wiadomości, a zatem są nieaktywne. To także pozyskiwanie adresów we właściwy sposób, na przykład korzystając z systemu double opt-in, tak aby ich użytkownicy świadomie dopisywali je do bazy klientów i potwierdzali poprawność adresu e-mail. Dzięki temu unikniemy wysyłki wiadomości do przypadkowych osób, a także tzw. spam trapów, czyli pułapek mających na celu zwabienie nadawców generujących niechciane maile.

Dobrą praktyką jest też zawieranie w treści wiadomości linka umożliwiającego wypisanie się z bazy odbiorców. Dzięki temu istnieje większa szansa, że niezainteresowany odbiorca wypisze się z bazy zamiast oznaczać wiadomości jako SPAM.

Trzeba też wiedzieć, że wiarygodność wiadomości obniża zbyt duża ilość załączników, linków lub grafiki. Warto zatem zachować umiar i odpowiednie proporcje tekstu oraz grafiki i innych elementów. Wiadomość nie powinna być za ciężka. Należy też nie nadużywać słów związanych bezpośrednio z handlem i reklamą, fraz wskazujących na próbę oszustwa czy też treści nawiązujących do seksu. Dyskwalifikujące jest też często przesadzanie z ilością znaków interpunkcyjnych, jak również używanie Caps Locka. Ciąg wykrzykników albo pisanie treści wielkimi literami z pewnością nie zostaną dobrze odebrane przez filtry antyspamowe.

Wartościowy content i regularna komunikacja

Mając na celu efektywne korzystanie z mailingu w komunikacji z klientami, należy postarać się, by wysyłane do nich treści były ciekawe i angażujące. Warto zadbać, by nadawca maila już na pierwszy rzut oka był łatwy do zidentyfikowania. Pomaga w tym celu stosowanie czytelnego logo oraz kolorów charakterystycznych dla marki w treści maila, jak również używanie własnej domeny w adresie nadawcy. Należy też prowadzić regularną komunikację, aby odbiorca pamiętał, z jaką firmą ma do czynienia. Wszystko to przekłada się na wysoką otwieralność wiadomości, co z kolei daje pozytywny sygnał programom antyspamowym.

Dbałość o jakość bazy mailingowej, jak również przygotowywanie wartościowych treści to najlepszy przepis na to, by prowadzić skuteczny e-mail marketing i jednocześnie unikać SPAMu.

Comments

comments