Techniczne SEO – Checklista

Dążysz do osiągnięcia jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce? Z pewnością skupiasz się na merytorycznej treści i użyteczności. Ale czy równie dużo uwagi poświęcasz aspektom technicznym? Sprawdź czy bierzesz pod uwagę wszystkie elementy w zakresie technicznego SEO, a więc zarówno w kwestii poprawności kodu strony, jak i jej struktury.

Google w ostatnim czasie mocno podkreśla, że priorytetem jest dla wyszukiwarki wartościowa, unikalna treść. Lecz o ile pewne techniczne błędy nie zdyskwalifikują prawdziwie użytecznej strony, to na pewno nie pozwolą jej wejść do TOP 10. Poza tym nawet najlepiej zaplanowane działania pozycjonerów nie przyniosą efektów na dłuższą metę. Dlatego techniczna optymalizacja strony to podstawa. Jednak od czego zacząć chcąc sprawdzić swoją stronę internetową pod kątem SEO?

Certyfikat bezpieczeństwa

Certyfikat SSL to dziś absolutne must have. Dla Google strona z certyfikatem, jest uznawana za stronę dbającą o bezpieczeństwo użytkowników, a to jeden z priorytetów giganta z Mountain View. Na obecność certyfikatu zwracają również uwagę użytkownicy internetu.

Właściwie ustawione przekierowania

Właściwie ustawione przekierowania ułatwiają odnalezienie interesujących treści. Zawiłe przekierowania są źle odbierane przez użytkowników, a do tego wydłużają czas ładowania strony. Zatem maksymalnie proste przekierowania to wyjątkowo istotny element.

Prawidłowy system wewnętrznego linkowania

Kwestia linkowania wewnętrznego łączy się poniekąd z poprzednim punktem, czyli z ustawieniem przekierowań. Linkowanie wewnętrzne również ułatwia przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami i dotarcie do przydatnych użytkownikom treści.

Optymalizacja czasu ładowania strony

Szybkość strony to jeden z głównych czynników, na który zwracają uwagę algorytmy Google. Wszystko dlatego, że wyszukiwarka chce użytkownikom proponować te strony, które błyskawicznie dostarczają interesujące ich treści. Poza tym długi czas ładowania witryny skłania internautów do porzucania strony, a wysoki współczynnik odrzuceń prędzej czy później wpłynie na obniżenie pozycji w rankingu wyszukiwania.

Prawidłowe wyświetlanie się witryny na urządzeniach mobilnych

Mniej więcej połowa ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego wyszukiwarki preferują strony, które są przyjazne urządzeniom mobilnym. Responsywność strony jest więc kluczowa.

Przyjazne adresy URL

Przyjazne adresy URL to istotny element zarówno ze względu na użytkowników serwisu, jak i na roboty Google. Maksymalnie skrócone, zawierające odpowiednie słowa kluczowe, powinny od razu informować o zawartości danej strony. Krótkie, proste adresy URL dobrze się prezentują i zachęcają do podlinkowania. Ponadto zawarte w nich słowa kluczowe pomagają kategoryzować witrynę w wyszukiwarce.

Plik robot.txt i sitemap.xml

Jak wiadomo, na każdej stronie istnieją pliki stworzone wyłącznie na użytek botów indeksujących witryny i kwalifikujących je na odpowiednie pozycje w rankingu. Właściwie zoptymalizowany plik robot.txt pokazuje robotom wyszukiwarki ścieżkę, po której mają się poruszać, a także do jakich elementów nie będą miały dostępu i tym samym, których danych nie mają uwzględniać przy indeksowaniu. Podobnie jest w przypadku pliku sitemap.xml, czyli mapy strony. Plik ten również jest stworzony przede wszystkim z myślą o botach. Najlepiej dążyć do czytelnej, niezbyt rozbudowanej mapy strony.

Renderowanie

Graficzne przedstawienie treści zapisanej cyfrowo oraz udostępnienie wszystkich bibliotek, plików css/js robotom Google ułatwia im poruszanie się po stronie, a tym samym podwyższa jej ocenę. Dlatego warto zbudować serwis, który będzie z łatwością odczytywany przez boty.

Błędy na stronie

Administrator strony powinien czuwać nad pojawiającymi się w witrynie błędami. Jeśli te będą zdarzać się często, a użytkownicy będą trafiać na przykład na błąd 404, informujący o tym, że dana podstrona nie istnieje, to strona zostanie uznana za mało przyjazną, a jej pozycja w rankingu zostanie obniżona. Eliminowanie pojawiających się błędów jest więc koniecznością.

Duplikaty treści

Zduplikowana treść zniechęca użytkowników, a do tego wydłuża czas ładowania strony. Dlatego należy dbać o strukturę treści i unikać ich duplikatów.

Powyższe dziesięć punktów to jedne z najważniejszych elementów w zakresie technicznej optymalizacji strony, choć oczywiście nie wyczerpują całego tematu. Jednak jest to lista do zrobienia na początek. Natomiast jeśli czujesz, że nie odnajdujesz się w tej tematyce, to zdecyduj się na profesjonalny audyt strony. Dzięki temu można dużo łatwiej zoptymalizować stronę na podstawie jasno sprecyzowanych wytycznych.

Być może wziąłeś pod uwagę wszystkie elementy, które pozwolą osiągnąć maksymalną jakość strony z punktu widzenia SEO. Ale jeśli nie, to mamy nadzieję, że nasze podsumowanie pomoże Ci poprawić Twoją stronę internetową pod kątem technicznym.

Comments

comments