7 zasad bezpieczeństwa e-sklepu

Każdy, kto prowadzi sklep internetowy robi wszystko, by oferować szeroki asortyment produktów w atrakcyjnych cenach, skutecznie przyciągać klientów i wyróżniać się na tle konkurencji. Przy tym wszystkim nie można jednak zapomnieć o bezpieczeństwie, gdyż szeroko pojęte bezpieczeństwo w internecie, w tym ochrona danych osobowych klientów oraz dokonywanych przez nich transakcji płatniczych to priorytet.

E-sklep, który nie zadba o kompleksowe bezpieczeństwo nie tylko stanie się niewiarygodny w oczach klientów, ale też jako działalność może narazić się na poważne konsekwencje prawne i finansowe. Dlatego podpowiadamy, na jakie zagadnienia warto zwrócić uwagę, aby nie zawieść zaufania klientów i zagwarantować zarówno im, jak i sklepowi maksymalne bezpieczeństwo.

Wdrażanie solidnej infrastruktury sklepu internetowego

O cyberbezpieczeństwie sklepu internetowego należy zacząć myśleć jak najwcześniej, a zatem już na etapie zakładania e-biznesu. Oznacza to utrzymywanie własnego, odpowiednio zabezpieczonego serwera, na którym zgromadzone zostaną wszystkie istotne dane albo korzystanie z usług sprawdzonego dostawcy hostingu. Wybrane rozwiązanie powinno gwarantować szybkie reagowanie w przypadku wszelkiego rodzaju problemów.

Istotny jest także przemyślany wybór środowiska, w oparciu o które sklep będzie funkcjonował. Niezależnie od tego, czy skorzystamy z bezpłatnych rozwiązań typu open source, czy wykupimy licencję na oprogramowanie e-sklepu, czy postawimy na rozwiązanie typu SaaS czy też stworzymy od podstaw własny sklep internetowy, przy wyborze należy zawsze brać pod uwagę aspekt cyberbezpieczeństwa.

Tworzenie kopii zapasowych

Dla bezpieczeństwa e-sklepu i danych, które gromadzi kluczowe jest częste i regularne wykonywanie kopii zapasowych. Warto także pamiętać, aby przechowywać kopie zapasowe na oddzielnym serwerze oraz oddzielnej fizycznej lokalizacji. Backup pozwoli przywrócić dane w przypadku cyberataku, awarii lub innej przyczyny utraty danych. To istotne, bo tego typu zdarzenia mogą całkowicie sparaliżować pracę firmy.

Systematyczne aktualizacje oprogramowania

Jedną z podstawowych zasad zachowania bezpieczeństwa w sieci jest systematyczne aktualizowanie oprogramowania. Dotyczy to również sklepów internetowych. Oczywiście w wielu przypadkach za dokonywanie aktualizacji oprogramowania będą odpowiedzialni administratorzy platform sprzedażowych oraz dostawcy usług hostingowych, ale warto upewnić się kto za co odpowiada i które aktualizacje należy wykonywać we własnym zakresie.

Szyfrowanie danych

Prowadząc sklep internetowy trzeba zadbać utrzymywanie ważnego certyfikatu SSL odpowiedzialnego za szyfrowanie danych. Dzięki niemu loginy, hasła, dane teleadresowe, numery kart płatniczych i inne kluczowe informacje będą odpowiednio zabezpieczone. Nie bez znaczenia jest też fakt, że brak certyfikatu SSL może się odbić negatywnie na rankingu strony w wyszukiwarkach internetowych, dla których bezpieczeństwo użytkowników internetu jest kluczowe.

Korzystanie z bezpiecznych systemów płatności

Możliwość dokonywania bezpiecznych płatności jest jednym z najważniejszych elementów funkcjonowania sklepu. Zintegrowanie sklepu ze sprawdzonymi systemami płatności gwarantuje klientom pełne bezpieczeństwo transakcji i zapewnia im wygodę podczas dokonywania zakupów. To ważne, bo wielu klientów porzuca koszyk jeśli sklep nie oferuje metod płatności, którym ufają i z których chętnie korzystają.

Ochrona kont klientów

Sklep internetowy, który dba o bezpieczeństwo klientów powinien im też pomóc w ochronie ich kont. W tym celu należy wprowadzić wymogi co do haseł podczas zakładania kont klienta, na przykład nakłaniając użytkownika do wprowadzenia kombinacji zawierającej małe i duże litery, cyfry i znaki specjalne. Można także podpowiedzieć klientowi czy wybrane przez niego hasło jest silne czy słabe. Opcją, którą warto rozważyć jest również wprowadzenie logowania dwuskładnikowego. Warto pamiętać o tym, że sklep internetowy może, a nawet powinien monitorować aktywność kont i wybierać rozwiązania, które umożliwiają potwierdzenie tożsamości.

Publikacja regulaminu i polityki prywatności

Ostatnią kwestią jest sporządzenie i publikacja dokumentów takich jak regulamin sklepu oraz polityka prywatności. Dzięki temu e-sklep reguluje kwestie dotyczące bezpieczeństwa, nie tylko w sieci. Dokumenty te zabezpieczają zarówno interesy sklepu, jak i klientów, więc nie warto traktować ich po macoszemu. Zachęcamy też, by przy ich konstruowaniu skorzystać z pomocy prawnika, tak aby dokumenty uwzględniały wszystkie aspekty prowadzenia działalności i jednocześnie nie zawierały klauzul niedozwolonych.

Comments

comments