Pozyskiwanie leadów, czyli gromadzenie dobrowolnie podanych danych kontaktowych w wyniku zainteresowania produktem lub usługą, odgrywa ogromną rolę w wielu branżach. Wszędzie tam, gdzie do finalizacji transakcji niezbędny jest kontakt z przedstawicielem firmy.
W jaki sposób można generować leady?
Istnieje wiele możliwości pozwalających skutecznie pozyskiwać leady. Do najlepszych sposobów można zaliczyć działania oparte na współpracy z agencjami performance marketingowymi, wykorzystującymi sieci afiliacyjne. Doskonale sprawdza się także pozyskiwanie danych kontaktowych w oparciu o eventy, zarówno w formie online, jak i offline. Dobre wyniki dają też działania typu direct response. Do generowania leadów można także wykorzystać siłę content marketingu.
Jednak bez względu na to w jaki sposób pozyskamy potencjalnego klienta, warto przekierować go na landing page. Przypomnijmy, że landing page to bardzo prosta strona www, która zawiera w sobie atrakcyjną szatę graficzną, krótką, bardzo konkretną treść napisaną w oparciu o język korzyści i pole do pozostawienia kontaktu – zazwyczaj w formie prostego formularza i miejscami do zaznaczenia zgód marketingowych.
Skuteczne landing pages
Landing page to strona, na której należy uwzględnić stylistykę, kolory i elementy identyfikacyjne spójne z marką i prowadzonym projektem. Strona powinna być przejrzysta i atrakcyjna wizualnie. Treści powinny być proste, jasno komunikujące kluczowe korzyści dla klienta i dopasowane do grupy docelowej. Najmocniejsze argumenty powinny znaleźć się na początku i na samym końcu treści. Na takich stronach dobrze sprawdzają się też elementy o charakterze motywacyjnym i perswazyjnym – presja czasu, ograniczona sprzedaż, reguła niedostępności, dodatkowe bonusy itp.
Warto postarać się, by strona była bardzo prosta, intuicyjna w obsłudze i dopasowana do różnych urządzeń. Powinna być też pozbawiona elementów rozpraszających uwagę odbiorców np. linków wychodzących. Formularz również powinien być prosty – im mniej pól do uzupełnienia, tym więcej osób zostawi swoje dane. Warto także pamiętać, że ludzie nie lubią podawać danych wrażliwych – dlatego jeśli to możliwe należy unikać pobierania ich na tym etapie kontaktu z potencjalnymi klientami.
Dobrą praktyką jest wyświetlanie tzw. thank-you page, która zostawi miłe wrażenie na osobie, która przesłała nam swoje dane kontaktowe.
Jak pracować w oparciu o landing pages?
Zaprojektowaną stronę należy promować w różnych kanałach, w zależności od tematyki i wybranej grupy docelowej. Warto wykorzystać zarówno własne kanały dotarcia, jak i płatne rozwiązania. Zazwyczaj dobrze sprawdzają się w tym zakresie social media. Następnie na bieżąco należy weryfikować skuteczność strony. Trzeba sprawdzać do ilu użytkowników w poszczególnych kanałach udało się dotrzeć, ile leadów udało się pozyskać, ale też które leady wygenerowały faktyczną sprzedaż. Może się okazać, że dotarliśmy do miejsca, w którym mamy stosunkowo niewiele leadów, ale dobrze konwertujących, ale też do takich, gdzie pozyskujemy dużo danych, ale mało wartościowych – nie generujących sprzedaży. Analiza danych i wyciąganie wniosków jest niezbędne, by skutecznie pozyskiwać wartościowe leady.