Hosting – jaki wybrać?

Zakładając stronę internetową warto mieć elementarną wiedzę o jej funkcjonowaniu. Sam wygląd witryny oraz zawarta w niej treść to nie wszystko. Potencjalni użytkownicy zwracają niemałą uwagę na płynność i stabilność jej działania. W tym celu należy zainwestować w odpowiedni dla potrzeb strony hosting, który zgodnie z definicją jest specjalnie wydzielonym obszarem do przechowywania wszystkich plików strony, które będą udostępniane dla przeglądarek internetowych.

Wybór odpowiedniego rodzaju hostingu to pierwsze, na co należy zwrócić uwagę przy planowaniu inwestycji w stronę.

Właściciele witryn mogą wybrać spośród trzech rodzajów hostingu:

  • współdzielony, który jest wirtualną częścią wybranego serwera – doskonale sprawdza się przy firmowych wizytówkach i niewielkiej ilości danych, a jego charakterystyczną cechą jest niski koszt zakupu oraz późniejszego utrzymania;
  • VPS – który działa na bardzo podobnej zasadzie z tą różnicą, że użytkownik ma większy wpływ na działanie oprogramowania, a rozmiar przydzielonego serwera można dowolnie konfigurować wraz z rozwojem firmy, dlatego też jest to idealne rozwiązanie dla właścicieli większych blogów, portali i średnich sklepów internetowych;
  • dedykowany – najdroższy, ale zarazem najbardziej stabilny rodzaj hostingu, gdzie użytkownik ma do dyspozycji całą pojemność fizycznego serwera znajdującego się w serwerowni dostawcy, co sprawia, że jest to rozwiązanie dedykowane portalom aukcyjnym/ogłoszeniowym, dużym serwisom internetowym, firmom i dużym sklepom online.

Zarówno na serwerze VPS jak i dedykowanym jest możliwość zainstalowania dowolnego systemu Linux lub Windows w zależności od wymagań. W przypadku hostingu współdzielonego jest to niemożliwe.

Czy rodzaj serwera to jedyna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę?

W żadnym wypadku. Dopasowanie rodzaju serwera do swojej strony internetowej to dopiero początek. Do równie istotnych kwestii należy:

  • stan techniczny serwerowni – laicy w dziedzinie informatyki mogą mieć trudności z jego oceną, ale warto wiedzieć, że żaden szanowany dostawca nie utrudnia swoim potencjalnym klientom możliwości samodzielnego sprawdzenia stanu technicznego serwerowni;
  • zabezpieczenia – to do dostawcy hostingu należy zapewnienie stronie klienta odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa przesyłanych danych, dlatego też bardzo ważne jest, aby nawiązywać współpracę z firmami posiadającymi certyfikat SSL;
  • szybkość połączenia – jest to parametr decydujący o tym w jakim tempie będzie ładowała się strona;
  • transmisja danych – im szybsza, tym więcej treści można będzie zamieścić na powstałej witrynie zapewniając jej przy tym poprawne, płynne i stabilne działanie;
  • parametr uptime – niezwykle ważny, ponieważ to właśnie on określa stopień bezawaryjnego działania strony internetowej
  • możliwość tworzenia kopii zapasowych – duża ilość danych na stronie internetowej powinna być odpowiednio zabezpieczona, dlatego też przy wyborze hostingu warto zwrócić uwagę na to czy dostawca daje możliwość tworzenia kopii zapasowej zawartości, która będzie dla witryny zabezpieczeniem na wypadek ataku hakerów lub po prostu awarii systemowej;
  • technologie – przed zakupem hostingu warto sprawdzić czy dostawca zapewni kontrolę PHP oraz MySQL;
  • możliwość tworzenia odpowiedniej dla potrzeb firmy ilości kont e-mail;
  • serwis w przypadku awarii.

Za hosting nie zawsze trzeba płacić dużo.

Wielu renomowanych dostawców ma dla swoich klientów atrakcyjne rabaty, które można otrzymać już przy podpisaniu pierwszej umowy. Stali użytkownicy mogą także przystępować do programów lojalnościowych, które niosą za sobą duże możliwości jeśli chodzi o optymalizację kosztów utrzymania serwera.

Wiedząc już na co zwracać uwagę decydując się na zakup hostingu nie pozostaje nic innego, jak tylko zlecić stworzenie wymarzonej witryny i zadbać o znalezienie dostawcy, który zapewni najwyższe standardy świadczonych usług.

Comments

comments