Trudno wyobrazić sobie korzystanie z internetu bez adresów URL. To właśnie one umożliwiają odwiedzanie wybranych stron www, jak również dzielenie się zasobami w sieci z innymi użytkownikami. Choć niekiedy nie zwracamy na nie uwagi, to warto przyjrzeć się im bliżej, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał.
Co to jest adres URL?
Adres URL (ang. Uniform Resource Locator) to ujednolicony format adresowania stron internetowych, które istnieją w zrozumiałej dla użytkowników internetu formie. Dla użytkowników, gdyż komputery posługują się adresami przetłumaczonymi na ciągi liczb na przykład 193.239.44.74, które jak widać dla przeciętnego internauty byłyby niemożliwe do zapamiętania, a do tego byłyby kompletnie niezrozumiałe. Dlatego właśnie jako użytkownicy internetu korzystamy z innej, bardziej przyjaznej postaci adresów stron internetowych.
Zasadniczo adres URL składa się z kilku elementów, takich jak nazwa protokołu, nazwa domeny i ścieżka do pliku. Często pojawiają się też inne elementy składowe takie jak zapytanie, kotwica oraz rozszerzenie. Jeśli weźmiemy pod uwagę adres https://blog.domena.pl/e-marketing/ to fragment https:// jest protokołem, blog.domena.pl to nazwa domeny, a część /e-marketing/ jest ścieżką, która prowadzi do wybranych zasobów opublikowanych w przestrzeni internetowej.
Czym jest przyjazny adres URL?
Zgodny z założeniami adres URL zawiera logiczny ciąg znaków, który jest łatwy do przeczytania, zrozumienia i zapamiętania przez użytkowników. Dzięki temu mogą oni zyskać informację, na jaką stronę wchodzą lub w którym miejscu aktualnie się znajdują. Tym samym przyjazny adres URL nie zawiera niepotrzebnych znaków, w tym cyfr i znaków specjalnych, wielkich liter, abstrakcyjnych i trudnych nazw oraz zbędnych parametrów.
Spójrz na adres https://blog.domena.pl/e-marketing/tworzenie-tekstow-seo/. Z całą pewnością nie musisz w niego klikać, aby zorientować się, że link doprowadzi Cię do blogowego artykułu poświęconego tworzeniu tekstów zgodnych z zasadami SEO, prawda? Gdyby jednak zamiast fragmentu /e-marketing/tworzenie-tekstow-seo/, mielibyśmy coś takiego jak /search?q=teksty+seo&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=teksty+seo&sc=4-10&sk=&cvid=D85E2DB157814CE08DEFD62A9AF48878&ghsh=0&ghacc=0&ghpl= to z pewnością zawartość strony byłaby dla Ciebie zagadką.
Dlaczego warto tworzyć przyjazne adres URL?
Długi adres URL nie wygląda wiarygodnie, kojarzy się ze spamem i dlatego jest rzadziej klikany przez użytkowników, a także znacznie rzadziej udostępniany. Spójrz na poniższe adresy do sklepów internetowych:
Oba linki prowadzą do tego samego produktu – pomysłowej zabawki dla kotków. Który adres wolałbyś umieścić w mediach społecznościowych, na przykład na swojej osi czasu na Facebooku, chcąc polecić ten produkt innym? Odpowiedź wydaje się oczywista.
To jednak nie wszystko. Warto pamiętać, że wyszukiwarki internetowe doceniają strony przychylne użytkownikom, zatem przyjazne adresy URL są czynnikiem rankingowym, który może pomóc w osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. To zaś szansa na zwiększenie ruchu na stronie i tym samym zwiększenie zysków ze swojej internetowej działalności.
Tworzenie przyjaznych adresów URL
Chcąc stworzyć przyjazne użytkownikom adresy URL stawiaj na krótkie frazy, unikaj znaków diakrytycznych, używaj wyłącznie małych liter, zrezygnuj z umieszczania dat w adresie, a do tego staraj się umieszczać w adresie słowa kluczowe, choć oczywiście z umiarem. Do dobrych praktyk należy też wykorzystywanie łączników zamiast spacji i podkreśleń, dzięki czemu adres będzie czytelny nie tylko dla ludzi, ale też dla robotów wyszukiwarek. Warto też zadbać, by wersja kanoniczna strony posiadała statyczny adres URL, niezależny od różnego typu zmiennych, co oznacza, że należy unikać dynamicznych adresów.
Tworzenie przyjaznych adresów URL nie jest trudną czynnością, wystarczy trzymać się kilku podstawowych zasad, aby zoptymalizować je tak, by były odpowiednie zarówno w oczach użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek, co przynosi wymierne korzyści.